Online behavioural marketing, what else!

Online behavioural advertising, behavioural targeting, behavioural marketing, … het komt allemaal op hetzelfde neer. Men gaat het online gedrag van personen analyseren om zo relevantere reclameboodschappen of content te kunnen aanbieden aan diezelfde personen. Zo analyseren websites welke pagina’s worden bezocht of welke zoekopdrachten gedaan werden, op welke buttons werden geklikt en welke producten werden bekeken. Allemaal met de bedoeling om een profiel van de surfer op te stellen en hem nadien relevantere reclame en content te kunnen aanbieden.

Relevante online reclame

Behavioural targetingJe hebt het misschien wel eens gemerkt. Je surft wat op het internet en het valt je op dat je telkens reclame ziet voor een bepaald merk, website of product waarvan je eerder de website al van had bezocht. De reclame “achtervolgt” je als het ware. Veel kans dat een advertentienetwerk je surfgedrag heeft bijgehouden en je nu reclame laat zien gebaseerd op eerder surfgedrag. Google doet dit via hun Remarketing in Adwords.

Zo kan je de bezoekers naar je website in een ‘publiek’ laten opnemen (aan de hand van cookies) en ze daarna targeten met relevante advertenties. Zo kan je enkel personen targeten die dat bepaald merk hebben bezocht op je website, of mensen die een bepaalde productcategorie hebben bekeken, of gewoon alle mensen die je website hebben bezocht, maar geen aankoop gedaan hebben.

De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid…

Content

Website-eigenaars zullen er alles aan doen om hun bezoekers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn (of dat zou toch hun insteek moeten zijn). Een deel daarvan kan men opvangen door hun website in te stellen op de voorkeuren en interesses van hun bezoekers. Eerder op DMF zagen we Adobe een presentatie geven over hoe een website zich kan aanpassen aan de bezoeker. Zo kon je inloggen met je Facebook account en werden er promoties weergegeven met betrekking tot je geslacht, leeftijd en voorkeuren. De website hield ook je eerder surfgedrag bij:

Stel dat je op de website de productcategorie “Electronics” bezocht. Bij een nieuw bezoek toont de website een promotie omtrent Electronics en is de homepage zo ingesteld dat het images laat zien ingesteld op je eerder getoonde interesses, elektronische apparaten dus.

Privacy, hallo?!

online privacy

Relevante reclame en content, het lijkt wel wat. Maar heel veel mensen hebben er problemen mee dat bedrijven je surfgedrag gaan bijhouden en analyseren en velen vinden het dan ook een inbreuk op hun privacy.

Zo wilt de EU momenteel de Europese Privacy Richtlijn updaten zodat het inwoners van de EU meer beschermt tegen direct marketing activiteiten voor commerciële doeleinden. Dit betekent concreet dat zaken zoals behavioural advertising en e-mail marketing onder de opt-in regel zullen vallen. Opt-in betekent dat men zich specifiek moet inschrijven zodat men weet dat u openstaat voor dergelijke marketing acties. Momenteel vallen deze nog onder de opt-out regel waar je je moet uitschrijven en je dus in de eerste plaats automatisch openstaat voor marketing acties.

Persoonlijk ben ik voor relevantere reclame, ingesteld op mijn interesses en noden. Clean up the noise, de overvloed aan reclame die we toch niet meer opmerken. Wat kan daar nu slecht aan zijn?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *