Dennis Nicholls

Doelen google analyticsOffline marketingOnline campagnesMeer topics Online marketing

11.02.2015 - Technology

Offline aankopen aan online campagnes koppelen? Dat doe je zo!

Wil je de effectiviteit meten van je online marketing campagnes? Dan kijk je naar het aantal online aankopen, de inschrijvingen op je nieuwsbrief, het aantal bezoekers op je website,…. Maar ook de offline aankopen bepalen de waarde van je online campagnes. Daarom is het van groot belang om online en offline aan elkaar te koppelen, maar dat is niet zo gemakkelijk. We bespreken enkele mogelijke manieren.

De effectiviteit van online marketing campagnes

Ziet iemand je advertentie op Google? Dan kan je perfect meten hoeveel keer de advertentie vertoond werd, hoeveel mensen erop geklikt hebben en hoeveel van hen tot een online aankoop zijn overgegaan. Bij offline aankopen ligt dit moeilijker. Het is niet gemakkelijk om te achterhalen hoe mensen kennis gemaakt hebben met je producten en merk. Hebben mensen je via de Google zoekresultaten of advertenties gevonden? Of kenden ze je merk al en zochten ze voor hun aankoop nog meer informatie of de openingsuren van je winkel op? Offline aankopen bepalen namelijk mee de waarde van je online marketing inspanningen. Bovendien kan je zo de effectiviteit van je online campagnes meten. En daardoor kan je je marketingbudget ook beter bepalen. Daarom probeer je het best de offline aankopen aan online campagnes koppelen. Dit online-offline data proces wordt ‘on-boarding’ genoemd. Er is echter geen eenduidige oplossing voor dit ‘probleem’, hieronder vind je enkele mogelijke opties.

 

Store visit conversions van Google

Via de ‘winkelbezoek conversies’ van Google kan je de impact van AdWords-campagnes op offline winkelbezoeken meten. Die functie is momenteel wel alleen nog maar beschikbaar in de VS. Via het GPS-signaal van smartphones gaat Google na of je in de winkel geweest bent. Klikte je daarvoor op een advertentie in Google? Dan wordt je offline winkelbezoek gelinkt met de AdWords-campagnes.

Ook het Amerikaanse bedrijf Datalogix helpt ondernemingen om offline en online met elkaar te verbinden. Zo zijn Twitter en Facebook al partners van dit bedrijf om hun klanten/adverteerders ervan te overtuigen dat de advertenties op de sociale netwerksites wel degelijk een invloed hebben op de offline aankopen.

Via ‘winkelbezoek conversies’ kan je de impact van AdWords-campagnes op offline winkelbezoeken meten.

Meet je offline aankopen via Atlas

Facebook kocht Atlas een tijdje geleden over van Microsoft. Is een persoon ingelogd op Facebook en bezoekt hij ondertussen andere sites? Dan heeft Facebook toegang tot deze informatie. Facebook zal deze informatie gebruiken om relevantere advertenties aan te bieden. Daarnaast kan je hierdoor online campagnes koppelen aan offline aankopen wanneer klanten hun e-mailadres hebben doorgegeven.

 

Offline en online koppelen via e-mail

Geven klanten na de offline aankoop hun e-mailadres op en geven ze de toestemming om e-mails te ontvangen? Dan kan je hen achteraf een e-mail sturen en hen stimuleren om je website (opnieuw) te bezoeken. Bied bijvoorbeeld een speciale aanbieding of kortingsbon aan. Zorg er wel voor dat de kortingsbon niet voor iedereen beschikbaar is.

Klikken mensen op de link in de mail? Dan komen ze op de landingspagina met de kortingsbon terecht. Stel die landingspagina in Google Analytics in als doel. Komen mensen op je website terecht? Dan kan je beginnen meten. Google Analytics registreert de bezoekers en kan via het IP-adres nagaan of deze persoon al eerder op je website is geweest en hoe hij daarop terechtgekomen is.

Let wel op: je beschikt niet over het emailadres van al je klanten! Bovendien opent niet iedereen je mail en zijn er mensen die niet overtuigd zijn door je aanbieding en de website dus ook niet (opnieuw) bezoeken.

 

Maak gebruik van de wifi-hotspots

Om online en offline aan elkaar te koppelen, kan je ook gebruik maken van een wifi-hotspot. Bied je gratis wifi aan je klanten? Dan moeten zij zich eerst aanmelden om van dit voordeel te kunnen genieten. Creëer een mobiele landingspagina waarop je klanten terechtkomen en stel een bezoek aan deze pagina in als doel in Google Analytics. Ook een melding over de algemene voorwaarden en het cookiebeleid is noodzakelijk.

Is een klant al eens op je website geweest? Dan kan je via Google Analytics nagaan welke online campagnes die klant heeft gezien. Een wifi-hotspot is echter niet altijd even voordelig. In een kledingwinkel zullen niet veel mensen de tijd nemen om zich aan te melden, in een café is dat wel het geval. Ook hier moet je rekening mee houden.

Dennis Nicholls

Online marketing junkie, pizza expert, loves a good laugh, proud parent & Oh fan!

Lees meer van Dennis