De nieuwe marketing funnel – marketing convergentie anno 2012

Verschillende (online) marketingtechnieken beginnen steeds meer op elkaar in te spelen. Hierdoor kan de consument van de ene marketingtechniek naar de andere geleid worden om uiteindelijk over te gaan tot de conversie en als finaal doel brand advocacy. En daarbij kunnen tegenwoordig zeer veel kanalen ingezet worden en steeds meer diensten spelen daar handig op, waaronder ook YouTube.

De laatste jaren is er een ware explosie geweest aan (online) marketingkanalen: van allerhande social media netwerken over internet tv tot app marketing. Daardoor moeten merken steeds meer rekening houden met marketing convergentie en de verschillende marketingkanalen en -technieken die steeds meer op elkaar kunnen en moeten inspelen.

De nieuwe marketing funnel – van offline naar online

En van de ene marketingtechniek, naar de andere. In Amerika wordt het al lustig toegepast door onder andere Coca Cola tijdens de Superbowl, waar we het onlangs nog over hadden. Het mooie is dat de nieuwe marketing funnel merken ook toelaat consumenten te bereiken op de manier dat zij het willen, via permission marketing. De oude marketing funnel is wat gefine-tuned en heeft dus een nieuw model.

De (beslissings)kracht ligt ondertussen toch al even bij de klant, daar hebben onder andere social media voor gezorgd. Merken hebben tegenwoordig bovendien minder tijd om de aandacht van een consument te trekken en vast te houden, mede door de information overload, maar ook een hoop meer technieken en kanalen. Door die technieken en kanalen op elkaar af te stemmen – marketing convergentie – kan je opnieuw een marketing funnel vormen. Een funnel die voor iedere consument anders kan en allicht ook zal zijn. De consument kiest dus zelf zijn kanaal en zijn content en dit biedt mooie opportuniteiten voor merken. Iets waar YouTube trouwens goed op inspeelt.

De CEO van YouTube maakte vandaag dat media vandaag de ‘derde golf’ ondergaat en dat alles tegenwoordig draait om de consument te geven wat hij wilt zien. Door Premium Channels te creëren, zorgt hij ervoor dat iedere consument makkelijk de video content kan vinden, afgestemd op zijn voorkeuren. Dankzij de recente aanpassingen waaronder de nieuwe advertentiemogelijkheden en de Premium Channels, kunnen merken hun consumenten nu via YouTube met een zeer specifieke en dus relevante boodschap bereiken. En met de makkelijke deelmogelijkheden raakt je content zo makkelijk verspreid door en naar de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in en gepassioneerd zijn over jouw content en dus merk. Maar video content is niet de enige stap in het proces.

Het juiste kanaal bij de juiste stap in het model

In 2012 zal het er om gaan welk merk de consument het best zal kunnen bereiken door aan iedere stap in het model de juiste marketingtechniek en het juiste marketingkanaal te koppelen. Meer nog, het zal er om gaan welk merk de beste ervaring over verschillende platformen kan bieden – of dat nu via content marketing, via social media marketing, app marketing, internet tv, of liefst zelfs allemaal tegelijk – om uiteindelijk te leiden tot een aankoop, online of offline. Door continu overal aanwezig te zijn, heb je meer mogelijkheden om de aandacht van een consument vast te houden en er zijn genoeg diensten die daar handig op inspelen zoals nu YouTube maar ook Twitter die vandaag nog Twitter brand pages uitrolde in de UK.

En ook contextual marketing speelt daar mooi op in. Door de juiste content in de juiste context te plaatsen en de consument de keuze te geven al dan niet in te gaan op een marketingboodschap. Indien die content dan ook nog eens zoekmachinevriendelijk is, komen we terug aan onze funnel: een consument gaat via de zoekmachines op zoek naar informatie over wonen. Op dat moment is er sprake van interesse, maar is er nog geen relatie. Vervolgens komt de consument terecht op een site, of dat nu het social media profiel is, het YouTube kanaal of een blog. Op dat moment kan er een relatie beginnen gebouwd worden en de consument door de marketing funnel geleid worden. Door relevante content te bieden en dus tegemoet te komen aan de noden van de consument. En dan heb je nog een hele waaier aan manieren om de consument te overtuigen, te converteren en ten slotte te activeren als brand advocate zodat ook zij andere consumenten via alle mogelijke wegen kunnen overtuigen.

Marketing, zowel offline als online, wordt dus steeds meer een self-service systeem waarbij de consument de content – al dan niet gekoppeld aan een marketingboodschap – naar zijn keuze op het kanaal naar zijn keuze opzoekt. Alle social media netwerken spelen er dus al mooi op in, hoog tijd dat ook (Belgische) bedrijven beginnen denken aan een nieuw marketing model waarbij de kracht bij de consument ligt.

Executive Summary

Wat? De nieuwe marketing funnel toepassen in 2012…
Hoe? Door overal en altijd relevante content en een relevante boodschap te bieden

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *