Innovatie in online adverteren: wie in godsnaam wilt online advertenties bewaren?

adkeeperDe oprichter van About.com, Scott Kurnit, wilt de gebruikers het online adverteren op een nieuwe manier laten ervaren. Waar vroeger de internetgebruiker de advertenties negeerde, zal hij in de toekomst de advertentie kunnen opslaan om ze op een later tijdstip te kunnen bekijken. De applicatie die dit moet mogelijk maken is AdKeeper. De vraag is natuurlijk of er gebruikers zijn die deze toepassing zullen gebruiken. Heb jij er ooit al aan gedacht om een advertentie op te slaan? Bij Mashable denken ze alleszins van wel.

Wat is AdKeeper?

Iedere internetgebruiker kent de advertenties op internet wel. In de meeste gevallen vindt men de advertenties eerder storend omdat men op zoek is naar andere informatie. Het kan echter zijn dat de gebruikers later wel tijd willen vrij maken om de advertentie te bekijken. En daarvoor is er AdKeeper. About.com komt 14 februari met een reeks advertenties van grote bedrijven die zullen voorzien zijn van een AdKeeper-button. Met een druk op de button zal de advertentie worden opgeslagen binnen een door de gebruiker aangemaakte account. Waar men in de toekomst deze advertentie kan blijven herbekijken.

Kans op succes?

Wat veel mensen zich meteen gaan afvragen is of er wel personen zijn die advertenties gaan bekijken op een later tijdstip? Ook binnen de reclamewereld is men niet echt optimistisch. Maar wie weet wat de uitwerking van dit idee kan zijn. Als men denkt aan advertenties met interessante voordelen die u tegen komt tijdens het werken dan kan deze opslaan en thuis opnieuw bekijken. Want het probleem met online advertenties is dat ze niet altijd gelegen komen maar dat betekent echter niet dat ze niet relevant of nuttig zijn voor de internetgebruikers. Reclame op een website hoeft natuurlijk niet altijd ongelegen te komen. Wat ook kan, is dat een gebruiker een advertentie zo entertainend vindt dat hij ze wilt bijhouden om later te delen met vrienden.

Is AdKeeper nodig?

Er zijn dus wel een aantal goede redenen voor Kurnit om optimistisch te zijn. Maar zijn er geen andere diensten die dit reeds mogelijk maken. Zo zien we vaak dat entertainende advertenties al door de bedrijven zelf op Youtube worden gezet waar ze ook kunnen worden opgeslagen en gedeeld. En als u op het werk bent en u ziet een ad maar u heeft geen tijd. Dan is het toch veel simpeler om achteraf rechtstreeks naar de site van het merk of de winkel te gaan. Het is iets dat moeilijk valt in te schatten.

Het succes van het systeem zal uiteindelijk afhangen van enkele factoren. Wordt er bijvoorbeeld een beloning (incentive) gegeven voor het opslaan en verder verspreiden van een artikel? Is er überhaupt een mogelijkheid om advertenties verder te verspreiden en te delen met vrienden via bijvoorbeeld plug-ins van sociale netwerken? Ten slotte zal er ook bij de gebruikers zelf een mentaliteitswijziging moeten zijn. Online advertenties zouden niet langer als vervelend, storend en opdringerig aanzien mogen worden. Want het effect van storende en irritante advertenties is het tegengestelde van wat adverteerders zouden willen bekomen.

Pas als online reclame werkelijk interessant en relevant wordt en als niet-storend ervaren wordt, zal dit concept potentieel hebben. Momenteel lijkt het ons eerder iets wat enkele keren uitgeprobeerd zal worden en achteraf links gelaten zal worden.

Zouden jullie advertenties bewaren om later te herbekijken? En waarom dan wel?

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *