Het Dot-Brand verhaal: voor slimme marketeers en rijke bedrijven?

Eindelijk is het zover: de registratie van je eigen merk als top level domain name gaat vanaf januari van start. In vorige artikels hadden we reeds aangegeven dat ICANN deze domeinnamen vrijgeeft. Het is echter Melbourne IT Digital Brand Services die de commerciële uitbating ervan voor zijn rekening neemt.

Op de iStrategy conferentie vorige week in Amsterdam presenteerde Tim Callan, Chief Marketing Officer bij Melbourne IT DBS wat volgens hen nu de voordelen zijn van een .brand en hoe de registratie praktisch in zijn werk zal gaan.

Dot anything?

.anythingNiet alleen zal het mogelijk zijn een merknaam op te nemen in de domein-extensie, maar ook stadsnamen, categorieën en communities. Zo zou Kris Peeters, Vlaams minister-president al in de rij staan om .vlaanderen aan te vragen.

Er zullen ook restricties zijn. Bijna een ontelbaar aantal urls zullen mogelijk zijn, tenzij:

  • Namen van landen en alle 2-lettercombinaties ervan
  • Afkortingen van landen met 3-lettercombinaties
  • Numerieke karakters
  • Beledigende woorden

5 redenen om een .brand aan te vragen volgens Melbourne IT

1) Bescherming van je IP

Er kan er maar één zijn: enkel jouw merk is gekoppeld aan het correcte IP-adres. Geen derde partijen mogen gaan lopen met jouw merknaam. Wat dan wanneer er twee of zelfs meerdere merken dezelfde naam dragen en die dan ook willen registreren? Voor deze gevallen is er een first come first serve beleid. Een .community bijvoorbeeld kan uiteraard wel gekocht en doorverkocht of uitgebaat worden.

2) Verhoogde effectiviteit van je marketingacties

  • On- en offline connectie

De zogenaamde friendly domainnames zullen beter onthouden worden door de consumenten. Op deze manier zouden deze urls veel beter bruikbaar zijn om offline campagnes te ondersteunen. Een campagne zoals deze van Budweiser zou dan in plaats van deze ongelukkige url: www.budweiser.com/en/world-of-budweiser/mlb/default.aspx de veel leukere heroes.bud kunnen registreren. Het eenvoudige www.budweiser.com/heroes of budheroes.com zal al ingenomen geweest zijn?

  • Zoekmachine-optimalisatie

Google heeft expliciet aangegeven dat zij rekening zullen houden met top level domain als factor voor relevante zoekresultaten. (Patent application 12/468,195, filed by Google Corporation on June 17, 2009)

Daarnaast zouden mensen ook sneller moeten klikken op dergelijke urls, omdat deze vlotter de inhoud van de pagina kunnen communiceren: met een verhoogde CTR als resultaat dus.

3) Merkpositionering

Als merk kan je jezelf belangrijke zoektermen toe-eigenen en zo associaties leggen die de consumenten vlot kunnen overnemen.

4) Veiligheid

Een eigen domein-extensie is een sterk wapen om phishing tegen te gaan. De .brand en bij uitbreiding de .community (vb. .bank) zou bovendien veel meer vertrouwen moeten opwekken bij consumenten.

5) Nieuwe toepassingen

Een .brand biedt een waaier aan opportuniteiten naar nieuwe toepassingen. Het voorbeeld dat Tim Callan hier naar voor bracht was timcallan.amazon: een persoonlijke pagina van een consument bij een merk. In het geval van Amazon, zou Tim op deze pagina zijn wenslijstje voor Kerst kunnen aanmaken en communiceren aan zijn vrienden. Zo weet iedereen welke boeken of CD’s hij graag onder de kerstboom zou willen. Men zou deze zaken dan uiteraard rechtstreeks via deze pagina kunnen bestellen bij Amazon.

De aanvraag van je eigen merk-extensie

Tijdlijn

.brand aanvraag timelineVanaf januari 2012 mag je je aanvraag insturen. Tot april 2012 heb je de kans je aanvraag in te sturen.  Aan het einde van deze periode zullen alle aanvragen publiek gemaakt worden. Tot 2013 zal de evaluatieperiode van de aanvragen duren, gevolgd door de allocatieperiode van ongeveer 2 jaar waarin de merken hun TLD toegwezen zullen krijgen. De eerste .brands zullen dus pas vanaf 2013 op het net worden losgelaten. Wacht je liever af hoe het .brand-verhaal zal lopen? Dan kan je pas vanaf 2015 je aanvraag terug insturen.

Dot brand voor iedereen?

Waarschijnlijk niet… De .com en andere basis-TLD’s zullen blijven gebruikt worden door het merendeel van de markt. De dot brand is eerder weggelegd voor de haantjes de voorste onder de merken. De kostprijs van je eigen merknaam als TLD is immers een slordige 200 000 Dollar: peanuts voor grote merken natuurlijk. Een .community zou overigens heel wat minder kosten.

De aanvraag zelf zou uit 52 heel moeilijke vragen bestaan. Volgens Callan reken je best een aantal maanden om deze lijst goed in te vullen. Hij raadt ook iedereen aan om goed na te denken over de strategie achter je url-structuur. Het is een leuke opportuniteit, maar wie er slim en creatief mee omspringt kan er net dat extraatje mee scoren.

Men verwacht zo’n 1000 à 1500 aanvragen.

.bedenkingen

Velen hebben bedenkingen en vragen bij deze ‘gouden opportuniteit’, zoals:

  • Zal dat niet voor een hoop verwarring zorgen?

Melbourne IT gelooft dat consumenten zich snel zullen aanpassen, zoals ze altijd doen. Een tip: sluit je .com niet meteen af, maar zorg voor een correcte redirect.

  • Betekent dit het einde van de democratie onder de websites?

Melbourne IT vergelijkt daarbij de .com’s als het real estate in Manhattan. De .brand of de .anything is dan de rest van de wereld. De mogelijkheden zijn met andere woorden veel groter dan bij de basis-TLD’s. Je zou verwachten dat een uitbreiding van het aanbod de prijs doet dalen, niet?

  • Hoe ziet je homepage-url eruit? Je mailserver?
  • Hoe groot is de toegevoegde waarde als je weet dat ontzettend veel mensen je merknaam gewoon Googelen en klikken op de eerste link?

Welke bedenkingen hebben jullie hierbij? Laat het ons gerust weten via de comments! Wij zullen alleszins niet meteen een .queromedia domein aanvragen…

 

 

 

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *