Haalt online advertising binnenkort tv-reclame in?

Hoe omgaan met negatieve berichten op sociale media?

Het internet is de toekomst, daar zijn online marketeers het allemaal over eens. Toch stroomt op dit moment nog steeds het grootste deel van de reclame-uitgaven van bedrijven naar offline reclame, en dan vooral naar tv-reclame. Dat daar ooit verandering in zou komen was al langer duidelijk, en volgens een recente studie ligt dat moment niet meer zo ver weg: in 2019 zou internetreclame tv-reclame inhalen in de Verenigde Staten. Bij ons gaat dat moment waarschijnlijk nog wat langer op zich laten wachten.

Tv-reclame haalt nog steeds veel geld binnen

Internetreclame is dan wel aan een inhaalbeweging bezig, toch blijft tv-reclame een bijzonder lucratieve business. Volgens PriceWaterhouseCoopers, dat een studie deed naar reclame-uitgaven in de VS, zal 2016 dankzij de Olympische zomerspelen en dankzij de presidentsverkiezingen een bijzonder mooi jaar worden voor tv-reclame. Maar dat zal de groei van online advertising niet tegenhouden.

In 213 heeft 37 procent van de Belgische bedrijven meer dan de helft van hun totale marketingbudget aan online marketing besteed

Click to tweet!

Volgens de studie zou online reclame, in 2014 goed voor een bedrag van 49,45 miljard dollar, in 2019 groeien naar een totaal van 83 miljard dollar. Tv-reclame zou dat jaar ongeveer 81 miljard dollar opbrengen, voor het eerst minder dan online reclame. 2019 zou daarmee een belangrijk mijlpaal vormen in de advertentiesector. Dat hebben we vooral te danken aan reclame op mobiele apparaten, die veruit de grootste groei kent (van 640 miljoen dollar in 2010 naar 38,85 miljard dollar in 2019).

haalt online reclame tv reclame in

Hoe zit het in België?

Cijfers over de reclame-uitgaven in België zijn moeilijk te vinden, maar vast staat dat er ook in ons land steeds meer budget gespendeerd wordt aan online marketing en minder aan offline marketing. Uit een studie van The Referrence blijkt bijvoorbeeld dat 37 procent van de bedrijven in 2013 meer dan de helft van hun totale marketingbudget aan online marketing heeft besteed. Bovendien geeft 50 procent aan dat ze van plan zijn hun budget voor offline marketing te verlagen.

Executive Summary

Tv-reclame blijft een luctratieve business, maar online advertising nadert met rasse schreden. In Amerika zou online tv inhalen in 2019. In België zal het nog wat langer wachten worden, maar het staat vast dat het kantelpunt nabij is.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *