Gaan QR codes dan toch doorbreken dankzij virtuele etalages?

Volgens de ene wel, volgens de andere niet. Wat vaststaat is dat er enigszins wat voorlichting vereist is en dat anderzijds meer mensen moeten beschikken over toestellen en software die in staat zijn de QR codes te scannen.

De laatste jaren worden we steeds meer met deze (niet zo) nieuwe technologie geconfronteerd. In kranten en magazines, op websites, maar ook steeds meer op andere voorwerpen.

QR codes wijdverspreid maar…QR_Code_Design_Disney

Zo maakt Just Eat al even gebruik van QR codes op hun auto’s, waar ik jammer genoeg geen foto van leek te vinden… En ook andere bedrijven beginnen er gebruik van te maken. Zo hebben bepaalde producten in de supermarkt een QR-code waarmee je dan bijvoorbeeld enkele recepten kan ontdekken. Zelfs voor banken en verzekeringen zijn QR-codes toepasbaar!

We kunnen het gebruik van nieuwe marketingtechnieken alleen maar toejuichen. Vooral de snelheid waarmee info bekomen kan worden aan de hand van QR codes spreekt in het voordeel ervan. QR is dan ook de afkorting van Quick Response

QR codes zijn dus perfect voor allerlei doeleinden: van promoties, kortingen en coupons tot het verspreiden van informatie & gegevens (bv. visitekaartje), productinformatie, enzovoort. In een QR-code kunnen tot maar liefst 7089 tekens geplaatst worden. Meer dan genoeg voor iedere marketingboodschap!

Ten slotte kunnen QR codes offline met online verbinden en net daarom passen zij zo goed binnen de huidige (online) marketingmix.

Het klinkt allemaal zeer geweldig maar toch dienen we hier een kanttekening bij te maken. In augustus 2011 scande slechts 6,2% van de Amerikaanse bevolking een QR-code. Hoewel dit overeenkomt met 14 miljoen personen valt dit in een land waar QR-codes al beter ingeburgerd zijn dan hier, toch wat tegen.

Bovendien zijn het merendeel van de gebruikers trouwens mannen tussen de 18 en 54 jaar. In de meeste gevallen zal je dus niet je hele doelgroep bereiken en lijken QR-codes enkel toepasbaar op bepaalde niches…

Nieuwe QR-hype: QR-vitrines

Maar tegenwoordig is er een nieuw QR-fenomeen. Op Emerce verscheen vandaag namelijk een artikel over de virtuele etalages/winkels of QR-vitrines. In Nederland opende onlangs de eerste virtuele etalage, maar in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Singapore staan ze al een stuk verder.

Zo openden Tesco en Ocado virtuele pop-up winkels voor de producten uit hun supermarkten en kon men ook in Singapore huishoudwaren thuis laten leveren door QR-codes te scannen (en naderhand hun gegevens in te vullen). En in New York opende zelfs eBay een virtuele etalage die 24/24 open is.

Rest het nog aan de (andere) Belgische bedrijven om QR-codes op te nemen in hun marketingmix en ze ook gepast in te zetten voor hun marketingdoelen zoals Addmyberry dit onlangs zeer geslaagd deed.

QR-codes & grafisch design

Bekijk trouwens ook de volgende blogpost even. In deze blogpost wordt getoond tot welke knappe designs je met QR-codes kan komen. Op die manier kan je ook het uiterlijk van de QR-code, en dus niet alleen de boodschap, aanpassen aan je merk, product of zelfs marketingcampagne.

 

Executive Summary

Wat? Gaan QR-etalages zorgen voor doorbraak van QR-codes?
En? Afhankelijk van de gebruikers zelf, maar dit fenomeen zou wel eens voor de doorbraak kunnen zorgen…

9 Comments

  1. PhiCo

    9 months ago

    Ik blijf geloven in de kracht van QR codes, vooral hoe je ze creatief kan inzetten in communicatie, campagnes. Daarvoor zijn ze zeker heel mooi geschikt. QR vitrines in België duiken al vaker op, en ook verpakkingen, brochures worden zeer vaak van QR voorzien. Toerisme gebruikt ze ook, steden idem in hun toeristische wandelpaden e.d. (cf stad Gent). In die laatste toepassing (zoals toerisme) zie ik héél mooie resultaten (cf stad gent en andere).

    Hét grote probleem, net als in US – dank voor de cijfers – is het bezit van de smartphones. Of niet altijd zozeer het probleem daarvan, maar een smartphone komt niet standaard met een QR reader. Niet iedere “doorsnee” consument kent QR, ziet het absolute nut of absoluut toegevoegde meerwaarde er van in en/of gebruikt de smartphone nu eenmaal niet voor dat soort toepassingen.

    Vaak blijft het bij bellen, sms’en, phoneography en sociaal netwerken. Creatievelingen gaan al eens (live)bloggen (afh aanbod mobiel internet), video’s maken, maar vanaf hier zitten we alweer over een “minderheid” te spreken die een smartphone “hardnekkiger” inzet. De stap naar QR blijft een relatief grote en wordt zeker en vast vaak gebruikt door de tech savvy one, de trendsetter, de mediamixer, de gadget-“freak”, de communicatieman/-vrouw,…

    Net als het feit dat nog niet de helft vd Belgische bevolking een smartphone heeft, is er dan ook nog het feit dat de wél-gebruikers ook “relatief beperkt” zijn (zie profielen hierboven)

    Of de QR dus een standaard zal worden, of “hij” zijn plaats ziet te veroveren, zal zeker niet afhankelijk de marketeer, digital (PR) man, of andere zijn,…het zal vooral afhankelijk de eindconsument, zijn mediabezit en -gedrag én profiel inzake tech savvy en new media.

    Ondertussen zijn de initiatieven die opduiken, vaak grote campagnes, zeker goed creatief én zeker aanvullend op wat is en creëert het mooie goede extra kansen. De mogelijkheden achter de QR code zijn legio.

    Ik heb een sterk vermoeden dat het vooral doordacht creatief in communicatie/marktingmix zal blijven opduiken, maar zodra NFC in sim er is (binnen afzienbare tijd) zal QR het zeer moeilijk krijgen.

    Nogmaals dank voor de cijfers en aardige summary

    mvg

  2. Thomas

    9 months ago

    ik gebruik zelf vaak de QR scanner app op m’n iphone. Je ziet deze QR’s vaker en vaker verschijnen voor allerhande doeleinden. Ik overweeg zelf ook aan de slag te gaan met QR

  3. Robby Mares

    9 months ago

    Hi Thomas,

    je ziet ze idd meer en meer maar we vragen ons toch af hoe het gebruik ervan zal evolueren.

    Slimme marketeers kunnen er idd munt uit slaan, heb je zelf al concrete plannen?

    Alleszins al veel succes toegewenst!

    Robby

  4. PhiCo

    9 months ago

    Harley Davidson (i am a fan, i admit :)) gebruikt ze alvast mooi in hun brochures. Achter de QR code zit een belevingsfilm, of 360 view op product,…

    Stad Gent heeft haar geldmuntenroute via o.a. QR (zeer mooi)

    Vitrine in Brussel van een boekhandeltje werkt énkel op QR ipv vermelding prijzen, waar achter de code een review zit, of filmpje auteur, prijs en manier tot bestellen e.d.

    Op verpakkingen, in (technische) folders, …zie je ook vaak instructiefilmpje opduiken. Misschien wel een heel aardig idee voor IKEA ;)

    Groeten en veel succes aan de QR marketeers :) Wees vooral creatief en bied méérwaarde. Toon hoe je product tot stand kwam, hoe het kan worden gebruikt, hoe je iets moet installeren. Beleving (product/dienst geplaatst binnen een belevingskader is ook sterk verrijkend)

  5. Peter Desmyttere

    9 months ago

    Leuk artikel! Goed geschreven.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *