Digitale marketing voor dino’s: zo overtuig je je ceo

qm-dino

Digitale marketing wordt in verrassend veel grote bedrijven nog steeds stiefmoederlijk behandeld. Veelal tornen goedbedoelende jonge marketingmanagers op tegen oudere ceo’s die niet of nauwelijks op de hoogte zijn van het digitale potentieel van hun bedrijf. ‘AdWords’, ‘content marketing’ of ‘SEO’, het zijn lemma’s die niet in het woordenboek van deze ‘dino’s van de bedrijfswereld’ voorkomen. Een marketingmanager die zijn ceo wil overtuigen méér centen in online te investeren zal dus eerst diens taal moeten (leren) spreken.

De mogelijkheden van het web voor de bedrijfswereld zijn schier eindeloos, daar moeten we jou als regelmatige lezer van deze blog wellicht niet van overtuigen. Maar denkt je baas er ook zo over? We vrezen ervoor …

Voeling met het web ontbreekt bij ceo’s

Het zijn vaak de oudere generaties in het bedrijf die beslissen over de centen. Zij hebben de ervaring, maar hebben ze ook voldoende kennis van en voeling met het internet als middel om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Nogal wat online marketingmanagers zien hun online ambities gefnuikt, simpelweg omdat ze niet genoeg budget krijgen om hun doelen te behalen.

Nogal wat online marketingmanagers zien hun online ambities immers gefnuikt, simpelweg omdat ze niet genoeg budget krijgen.

Click to tweet!

Digitale marketing vs klassieke marketing

Wat is het probleem? Net als hun twintig jaar jongere marketingmanagers zijn ceo’s kinderen van hun tijd. Die laatsten zijn opgegroeid met radio en televisie als belangrijkste bedrijfstools om klanten te bereiken. In die opvatting is een marketingcampagne een homogeen blok: je maakt een radio- of televisiespot – die overigens handenvol geld kost – en vervolgens wacht en bid je dat je je geld ooit nog terugziet. Return on investment blijft immers altijd een vraagteken bij traditionele marketing. Of om het met de woorden van de legendarische Amerikaan John Wanamaker te zeggen: “Half of the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”

Cijfers die je ceo zéker gezien moet hebben

Dat gebrek aan meetbaarheid van traditionele marketingresultaten heeft bij nogal wat bedrijfsleiders voor scepsis gezorgd. Gaat het financieel wat minder, dan is het marketingbudget vaak de eerste post waar de schaar in wordt gezet. Jammer genoeg trekken nogal wat ceo’s die terughoudendheid voor klassieke marketing ook door naar digitale marketing. Terwijl de grote sterkte van digitale campagnes net de meetbaarheid is. Wie erin slaagt overtuigende cijfers voor te leggen – én die kan duiden in de taal van zijn ceo – staat alvast een stap dichter bij een budgetverhoging.

Bovendien kun je je online doelgroepen heel precies targetten met uitgekiende content. De verspreiding van die content vereist met de doorbraak van sociale media in de bedrijfswereld ook een nieuwe aanpak. En ook daar schieten ceo’s vaak tekort. Het gevolg: het ontbreekt de meeste bedrijven aan een visie wat betreft sociale media.

Hoe verzoen je de business goals van je ceo met SEO en sociale media

digitale marketing

De Altimeter Group geeft je alvast wat inspiratie waarmee je ook je baas warm krijgt voor sociale media.

digitale marketing

Voor de meeste ceo’s is Search Engine Optimization iets waar ze in het beste geval vaagweg al van hebben gehoord. Met deze tabel maak je op een bevattelijke manier duidelijk wat het bedrijf te winnen heeft bij een investering in SEO.

digitale marketing

Executive Summary

Nogal wat ceo’s zien digitale marketing als een ‘bijkomstigheid’. Het online marketingbudget waar de veelal jonge marketeers mee moeten werken is in dat soort bedrijven dan ook erg beperkt. Dit artikel geeft je een aantal doeltreffende instrumenten in handen om je baas ervan te overtuigen meer te investeren in digitale campagnes.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *