De Rode Duivels en social media: duivelse uitdagingen…

Na de legendarische overwinning van de Rode Duivels op Schotland, ligt een kwalificatie voor het WK 2014 weer wat meer binnen handbereik. En iedereen zal het geweten hebben! Onze Rode Duivels zijn meer dan ooit actief op de sociale media. Vooral Facebook en Twitter staan roodgloeiend van ‘Duivels’ nieuws en content. Maar de Duivels hebben onze steun hoogstnodig! Als supporters is het onze plicht om hen mee naar de overwinning te loodsen! Daarom hebben de Belgian Red Devils in het kader van elke wedstrijd een Duiveluitdaging voor hun supporters in petto…

De Duiveluitdagingen

Online engagement 2.0

De Belgische Duivels besloten dit jaar niet enkel te vertrouwen op hun trouwe offline fanbase, maar richtten eveneens al hun pijlen op het online publiek… En met succes! De officiële Belgian Red Devils Facebookpagina telt ondertussen al 51.425 fans waarvan 17.500 er actief over praten. Van alle Facebookpagina’s van het Belgische elftal die rondcirculeren, is deze pagina veruit de meest populaire. Wat er op deze pagina gebeurt is een knap staaltje community marketing.

Het is een schoolvoorbeeld van hoe online engagement kan aangepakt worden. Interactie met je fans is één ding, maar het klaarkrijgen om bijvoorbeeld duizenden Belgen ertoe te engageren om hun huis, café, jeugdbeweging etc. om te toveren tot een ministadion, is een geheel andere zaak! Daarnaast zijn de Belgian Red Devils natuurlijk ook terug te vinden op Twitter onder de account @BE_RedDevils. Maar liefst 2.318 tweeps volgen deze account op de voet. Ook YouTube mag niet ontbreken! Uiteraard is de Belgian Red Devils website het middelpunt van de belangstelling.

Hoe kan je zulk engagement van je fans bewerkstelligen? Probeer je fans in contextueel verband te engageren en te entertainen en vooral, zorg dat je fans zich amuseren!

Fans die hun team écht steunen: de cirkel rond maken

Wat duidelijk is, is dat de Rode Duivels hierin met verblindend succes slagen. Ze geven fans en supporters de mogelijkheid om hun steun nog een beetje extra in de kijker te zetten. En een fan die weet dat zijn steun niet ongemerkt voorbij gaat, is een gelukkige fan. Dus wat is het opzet? Net voor elke wedstrijd komen de Duivels op de proppen met een zogenaamde Duiveluitdaging, waarin ze hun supporters vragen om iets te verwezenlijken en op die manier hun steun betogen. Zo hebben we al drie Duiveluitdagingen de revue zien passeren.

Bij een Duiveluitdaging kunnen de fans zich werkelijk aan alles verwachten: van België volledig rood te kleuren, tot 500.000 DB aan supportergeluid en 1.000 mini Koning Boudewijnstadions. De opkomst is massaal en niet meer bij te houden. Heel België lijkt achter hun Rode Duivels te staan! De Belgian Red Devils en hun Duiveluitdagingen gaan van mond tot mond en verspreiden zich als een lopend vuurtje: viral marketing in de praktijk dus!

En voor wat hoort wat… Wordt een Duiveluitdaging met succes beëindigd, dan kunnen de supporters een tegenprestatie van de Duivels verwachten. Een voetbalwedstrijd in sumo-pakken is zelfs niet gek genoeg! Hieronder zie je bijvoorbeeld de tegenprestatie van de eerste Duiveluitdaging, waarbij ‘Rode’ Duivels wel heel letterlijk wordt opgevat…

Een nationaal voetbalelftal zoals de Rode Duivels kan altijd wel rekenen op een vaste kern van die-hard supporters, maar online is hier dikwijls weinig van te merken. En dat is zonde, want het online kanaal (in al zijn veelzijdigheid) is het perfecte medium om een tweerichtingscommunicatie te realiseren en interactie te stimuleren. Wat het engagement van de fans enkel maar ten goede kan komen…

Daarnaast is de instapdrempel voor mogelijk nieuwe fans ook veel lager: iedereen kan immers de Facebookpagina liken, naar de website surfen of Twitter volgen. En naargelang deze zogenaamde “low-effort fans” écht kunnen geëngageerd worden, beslissen ze misschien wel eens om volgende keer het van dichtbij te beleven en af te zakken naar het stadion. Weeral een ticketje meer verkocht…

Ook QueroMedia is trots op hun Rode Duivels en steunt hen tot aan het hopelijk niet zo bittere einde!

Executive Summary

De Rode Duivels zetten zwaar in op sociale media voor hun WK 2014-campagne
Via de “Duiveluitdagingen” weten de Belgian Red Devils duizenden fans en supporters te engageren, online én offline!

1 Comment

  1. Lenny

    7 months ago

    Prima en slimme actie. Goed dat de KBVB ook sociale media heeft ingezet! Hier kunenn ze nog veel plezier van hebben tijdens het WK of andere kampioenschappen.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *