De internet marketing mix herbekeken: de 5 S’en

Iedereen kent het wel of heeft er ooit al eens over horen praten: de marketing mix. Wellicht ken je dan ook de befaamde 7 P’s. Wel, dat model is ondertussen sterk verouderd en dient opgefrist te worden. Let op, alle elementen zijn nog wel van toepassing; prijs, plaats, people, … Het blijft allemaal belangrijk. Het hoeft alleen in een nieuw, digitaal, kleedje gestopt te worden.

Als we dan praten over de internet marketing mix, komen de 4 S’en naar voor. De 4 S’en?internet_marketing_mix

  • Scope
  • Site
  • Synergy
  • System

De internet marketing mix en zijn 4 S’en

Scope

Je scope is letterlijk ‘je blik’ op de markt: Hoe ziet de concurrentie er op de beoogde markt uit? Welke klanten kan je op die markt bereiken en hoe ziet die doelgroep er dan uit? Hoe ziet de markt zelf er überhaupt uit? Enzovoort…

Deze stap bestaat dus eigenlijk uit het onderzoeken van alle aspecten die nodig zijn om te slagen op de beoogde markt. In eerste plaats dus een uitgebreid marktonderzoek en aan de hand daarvan een online strategie. Maar uiteraard moet je ook in eigen boezem kijken: hoe past je organisatie binnen die markt en je opgestelde strategie?

Alleen zo kan je als online marketeer je doelstellingen gaan bepalen aangezien je nu weet waar je kansen liggen.

Site

De site zelf is het visitekaartje van het bedrijf. Er moet tijdens deze stap dus bepaald worden hoe de site bezoekers gaat aantrekken, wat één van de doelstellingen is. De site moet ook het bedrijfsimago ondersteunen en zelfs versterken; branding dus.

Dit leidt ertoe dat de functionaliteiten, navigatie, gebruiksvriendelijkheid, inhoud, … dus tijdens deze stap bepaald moeten worden.

Synergy

Synergy omschrijft het samenhangen van alle verschillende aspecten binnen het bedrijf. Uiteraard is je website niet het enige kanaal maar heb je bv. ook nog winkels. Ieder aspect (kanaal) moet hetzelfde doel ondersteunen, namelijk vooruitgang van het bedrijf. Ieder kanaal moet dus ook dezelfde marketing boodschap brengen. Een voorbeeld van goede synergie is dat je een promotie lanceert en deze op je website aanprijst, maar ook in winkels reclame maakt en zelfs via social media je promotie bekend maakt aan je doelgroepen. Uiteraard is op elk kanaal de boodschap alsook de promotie hetzelfde. Synergie dus!

System

‘System’ is het technische gedeelte. Je CMS, je CRM, de benodigde soft- en hardware, eventuele plug-ins, enzovoort. Dit is de laatste stap vooraleer je je website online plaatst. Uiteraard moet al het technische op punt staan vooraleer je site live gaat. Een slecht werkende site zal je niet helpen om je doelstellingen te behalen, integendeel, het kan afdoen aan je bedrijfsimago.

Het is dus belangrijke de 4 S’en goed te verzorgen vooraleer je (nieuwe) website te lanceren.

Internet marketing mix anno 2011

Anno 2011 kan je eigenlijk nog een 5de S toevoegen, namelijk Search & Social.

Search & Social

Hieronder verstaan we dat je enerzijds goed vindbaar moet zijn in de zoekmachines en dat je anderzijds ook daar moet zijn waar je doelgroep zich bevindt. Anno 2011 betekent dit dus dat je de mogelijkheid hebt verschillende social media profielen aan te maken voor je bedrijf. Op die manier sta je in rechtstreeks contact met je doelgroepen. Maar het betekent ook dat je via content marketing ervoor gaat zorgen dat je gevonden wordt voor die zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Houdt er wel rekening mee dat social media en content marketing pull marketing technieken zijn tegenover de push marketing die je bij traditionele marketing gebruikt…

Uiteraard moet je wel eerst de voorgaande 4 stappen doorlopen hebben en vooral aandacht besteedt hebben aan de eerste. Zo moet je eerst bepalen op welk sociaal netwerk je doelgroep zich bevindt. Ten tweede kan je analyseren wat de concurrentie doet op de verschillende netwerken, op welke zoekwoorden zij scoren en waar jij dus op kan scoren, enzovoort. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat ieder profiel bij de andere kanalen van je bedrijf past (branding) en dat je ook in de zoekmachines op zo’n manier verschijnt die gunstig is voor je doelstellingen.

Ten slotte moet je ook doelstellingen bepalen voor je social media activiteiten. Op die manier kan je gestructureerd je social media aanwezigheid uitbreiden om zo de bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen.

Conclusie: traditionele marketing mix blijft bestaan naast internet marketing mix

In het beste geval zijn beiden op elkaar afgestemd. Ook bedrijven die enkel online actief zijn, bv. webshops, moeten rekening houden met product, price, people enzovoort. De stappen van de internet marketing mix zijn min of meer ook overdraagbaar naar de traditionele marketing mix. Net als bij de internet marketing mix (scope) voer je ook offline een analyse uit van je markt, concurrentie en doelgroepen. En ook de synergie is belangrijk:

Wat je offline doet moet ook online terug te vinden zijn en vice versa. Bovendien moet het zowel offline als online herkenbaar zijn. De branding moet dus offline gelijkaardig zijn aan de branding online en vice versa. Ten slotte moet ook je verhaal of je boodschap hetzelfde offline zijn als online.

‘Site’ kan je vertalen naar een winkel of een bureau. Net als een bedrijf online een adres kan hebben (de URL van de site), kan het dit ook offline hebben.

Ten slotte is ook ‘system’ vertaalbaar naar de traditionele marketing mix. Enerzijds de machines die je nodig hebt om je bedrijf te leiden maar anderzijds kan dit ook het omschrijven van de interne processen zijn: wie is verantwoordelijk voor wat? Wanneer moet dat gedaan worden? Op welke manier moet dat gedaan worden? Enzovoort.

Smijt je traditionele marketing mix dus niet in de vuilbak maar breidt hem liever uit met de internet marketing mix en zijn 4, of liever 5, S’en!

Executive Summary

Wat? De marketing mix krijgt een update: de internet marketing mix
En? De 7 P’s worden aangevuld met de 5 S’en…

1 Comment

  1. Helemaal mee eens. In mijn artikel ‘inzet internetmarketing zinloos zonder ‘basismarketing’ (http://viewopener.nl/marketingnieuws/23-inzet-internetmarketing-zinloos-zonder-basismarketing) ga ik zelfs nog een stapje verder. Het zonder basis/ gefundeerd plan inzetten van allerlei laagdrempelige internet-marketingtools zal weinig tot geen rendement opleveren. Het plan voor de inzet van dit soort tools zal voort moeten komen uit en gebaseerd moeten zijn op wat hier de ‘traditionele marketingmix’ genoemd wordt.

    Richard Medema – ViewOpener Marketingadvies




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *