Conversies verhogen? Slechte reviews kunnen helpen!

Consumer reviews kunnen nuttig zijn, maar niemand krijgt graag negatieve feedback over zijn bedrijf, producten of diensten, zeker niet op je eigen website. Een onderzoek van Reevo toont echter aan dat slechte reviews ook kunnen leiden tot een verhoogd consumentenwelzijn en een betere productontwikkeling. Je kan zelfs je conversies enorm de hoogte injagen, als je maar weet hoe je met kritiek moet omgaan.

Slechte reviews verhogen de conversies

Consumenten zoeken twee keer meer negatieve reviews dan positieve reviews. Dat komt omdat mensen geen reden zoeken om te kopen, maar zich ervan willen verzekeren dat ze de juiste producten kopen.

Websites met negatieve feedback worden daardoor 4 keer langer bezocht dan websites met positieve feedback en hebben tot 70% meer conversies. De reden hiervoor is dat mensen zelden een website verlaten wanneer ze één negatieve review lezen. Ze zullen eerder een ander product bekijken en spenderen zo meer tijd aan de website, waardoor de kans om consumenten te overtuigen, toeneemt.

Slechte reviews wekken vertrouwen

Consumentenvertrouwen in reviews

Slechte reviews wekken vertrouwen bij consumenten. Mensen geloven immers niet dat producten of dienst zo goed zijn dat er geen enkel minpunt te melden valt. Websites die enkel positieve commentaar tonen, wekken achterdocht bij de consument, waardoor de producten aan geloofwaardigheid verliezen en de verkoopcijfers dalen.

Consumenten nemen bovendien gemakkelijker informatie over van andere consumenten die net als zij ‘gewone mensen’ zijn. Reviews van officiële informatiebronnen zoals advertenties of salesverantwoordelijken zullen daarom geen vertrouwen wekken en veel minder snel geloofd worden.

Slechte reviews helpen bedrijven zichzelf verbeteren 

Slechte reviews geven bedrijven mogelijkheden. Negatieve feedback kan namelijk aantonen wat de minpunten van je producten of diensten zijn, en maakt daarmee ook duidelijk wat nog vatbaar is voor verbetering. Zo hoef je dus geen geld te spenderen aan dure marktonderzoeken. Door op slechte reviews te reageren toon je bovendien aan je klanten dat je belang hecht aan hun mening. Het is zelfs mogelijk om zo van de meest negatieve reviewers je trouwste klanten te maken!

Proactief reageren op reviews zorgt voor minder negatieve reviewsNegatieve commentaar krijgen is enkel slecht je alleen maar slechte feedback krijgt. Slechte reviews afwisselen met positieve reviews geeft het beste resultaat. Dit kan je bereiken door je klanten op een proactieve manier uit te nodigen om feedback te geven. Zo worden tevreden klanten over de streep gehaald om hun commentaar te geven en voorzie je tegenargumenten de slechte reviews van ontevreden klanten.

Er zijn heel weinig echt negatieve reviews; slechts 1% van de producten en diensten in Europa krijgt een reviewscore van 6/10 of minder. Maar zelfs deze reviews kunnen je bedrijf goed doen. Mensen kopen immers zelden producten of diensten met zeer slechte scores. Op die manier kopen consumenten niets waar ze achteraf spijt van hebben en groeit hun vertrouwen in je merk.

Conclusie

Als je op de juiste manier en proactief met negatieve feedback omgaat, kan je conversies verhogen, vertrouwen winnen bij de consument, en jezelf verbeteren. Slechte reviews zijn vooral schadelijk voor bedrijven die niet weten hoe ze met kritiek moeten omgaan. Vrees dus niet langer negatieve reviews!

Executive Summary

Wat? Leren omgaan met slechte reviews kan zijn vruchten afwerpen
En? Slechte reviews kunnen zelfs conversies verhogen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *