Waarom we de call to action achterwege moeten laten

call-to-action

Elke copywriter is intiem bekend met de call to action: dat stukje tekst waarmee je je lezer bij de hand – of zelfs bij de lurven – grijpt en hem toont wat hij moet doen. Een van de hoekstenen van geslaagde copy, want hij zet bij uitstek aan tot doen. Maar is die goeie ouwe CTA wel zo nodig? Is hij geen fossiel uit een vervlogen tijd?

Over duwen en trekken

Nog niet zo héél lang geleden maakte de online marketing een verschuiving mee. Van push naar pull, van vorm naar inhoud. We maakten je er jaren geleden al attent op: marketing mocht weer user-centric zijn, je moest een relatie aangaan met je klant. We maakten de geboorte van de content marketing mee. Maar de call to action, dat hardnekkige beestje, bleef bestaan.

Onbeleefd en luidruchtig

Nochtans is de CTA eigenlijk een onbeleefd en luidruchtig wezen. “Lees meer” en “klik hier”, liefst met uitroeptekens erachter: alsof je als lezer niet begrijpt wat het nut is van de link die je ziet. Zulke schreeuwerige en opdringerige aansporingen voegen geen meerwaarde toe. Ze nemen alleen maar kostbare ruimte in. “Bestel snel”? Als je product goed genoeg is, doet je klant dat vanzelf wel.

Afschaffen, die call to action

Het kan dus ook anders: overtuigen doe je liefst zelfs zónder je lezer om de oren te slaan met verplichtingen. “Bel nu!” of “maak vandaag nog een afspraak”: weg ermee!

Overtuigen doe je zónder je lezer om de oren te slaan met verplichtingen.

Click to tweet!

“Wat is dan het alternatief,” horen we je stamelen? Steengoede content. Die vanzelf action teweegbrengt. Want als je content prikkelend en van hoge kwaliteit is, weet je lezer perfect wat hij moet doen. Is hij op zoek naar een loodgieter en heb je hem ervan overtuigd dat jij de beste in de wijde omtrek bent? Dan heeft hij enkel je telefoonnummer nodig en hij belt je al – zonder verdere uitroeptekentaal.

Executive Summary

De call to action: onmisbaar onderdeel van een goede commerciële tekst? Of fossiel uit een vervlogen tijd? In de huidige user-centric marketing is geen plaats voor schreeuwerige aansporingen en over-commerciële verplichtingen. Afschaffen dus, die CTA!

2 Comments

  1. Patrick

    3 months ago

    Hi Eleonore, interessante opvatting in jouw blog. Ik zie er wel iets in. Pas je het zelf al met succes toe (in elk geval niet op jullie website ;). gr Patrick

  2. Eleonore Milbou

    3 months ago

    Dag Patrick, fijn dat je ook bereid bent om de call to action in vraag te stellen. Je hebt gelijk hoor: we gebruiken hem hier ook vaker wel dan niet. De CTA is bijna deel van het meubilair, maar volgens mij kan het geen kwaad om dat vervelende push-zinnetje eens kritisch te bekijken. Vandaar dit advocaat-van-de-duivelartikel ;)




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *