Big data, big deal?

Big data: het is the next best thing in online marketing. Althans, dat wordt toch beweerd. Maar is het ook a big deal?

big-data-300x225Wat is big data?

Big data in een marketingcontext is het geheel van transacties en dataverschuivingen die elk van ons creëert door actief te zijn op het internet. We verplaatsen ons met een smartphone op zak die te allen tijde perfect weet waar we ons bevinden, kopen online goederen en diensten aan die we vervolgens betalen met een kredietkaart én we communiceren over dat alles via sociale media. Tel al die data bij elkaar op en je krijgt als marketeer de mogelijkheid om je marketingbeleid volledig af te stemmen op de individuele gebruiker.

Binnen de marketingwereld bestaat er trouwens een ruim consensus over het belang van big data. Ruim 85 procent van de marketeers denkt dat big data de marketingwereld grondig op zijn grondvesten zal doen daveren. Als de aardverschuiving al niet in gang gezet is!

De mogelijkheden van big data

Het uitgangspunt voor big data luidt: “Hoe meer gegevens (data) we hebben over onze klanten, hoe beter we hen op hun wenken kunnen bedienen.” Doordat bedrijven tegenwoordig steeds beter het surfgedrag van hun klanten in kaart kunnen brengen, kunnen ze ook steeds relevanter worden voor die klanten. Als je weet welke jeans je klant gisteren in je online webshop heeft gekocht, kun je hem veel gerichter gaan bedienen in de toekomst.

Maar het gaat nog veel verder. Tegenwoordig is het als bedrijf cruciaal om het engagement van de klant te winnen. Daarom moet datzelfde bedrijf alles in het werk stellen om de ervaring van die klant te optimaliseren. Dat kan je doen door de enorme hoeveelheid beschikbare data over die klant nuttig te gebruiken. Om het voorbeeld van de online jeans opnieuw aan te halen: als je na aankoop nog tal van andere vestimentaire tips krijgt die perfect aansluiten bij jouw smaak, dan is de kans vrij groot dat je in de toekomst naar dezelfde webshop zal terugkeren omdat je ervaring zo goed was.

Real-time marketing

Ook real-time marketing behoort tot de mogelijkheden met big data. Wie vandaag een winkel passeert waar hij vorige week een aankoop heeft gedaan, kan een bericht op zijn smartphone krijgen met de meest recente promoties en koopjes, gebaseerd op zijn aankoopgedrag. Een ander voorbeeld: je staat bij een poster van je favoriete rockband, Spotify stuurt je een link naar een nummer om te beluisteren op je mobiele telefoon en van daaruit kun je een ticket kopen voor een concert dat ze binnenkort geven in jouw buurt. Kan het nog eenvoudiger?!

Big data-technologie staat nog niet op punt

Hoe opwindend de voorbeelden ook zijn, vandaag de dag schiet de technologie nog te kort. Consumenten krijgen dagelijks nog steeds tonnen reclame en advertenties te verwerken waar ze niets aan hebben. Als big data ons al iets leert, dan is het dat online marketing in de toekomst een pak efficiënter zal moeten!

Executive Summary

Big data is zowat de heilige graal van de marketingwereld.
Het belooft een geheel nieuwe manier van online marketing teweeg te brengen die specifiek geënt is op de always online-gebruiker. Of is het niet meer dan een goedkope hype?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *