5 tools die handig van pas komen bij Search Engine Marketing

search engine marketing

Evelyne is SEM-consultant bij QueroMedia en Linkman. Voluit staat SEM voor Search Engine Marketing. Dat betekent dat Evelyne het aanbod van haar klanten beter vindbaar maakt voor de gebruikers van zoekmachines zoals Google. Dat doet ze via SEO, SEA-campagnes en intentmarketing. Cruciaal daarbij: trefwoorden ontdekken die de prospects van haar klanten vaak gebruiken.

3 tools van Google

“Om te achterhalen voor welke combinaties van trefwoorden de website van een klant goed scoort en waar er nog hiaten zijn, maak ik gebruik van drie Google-tools: KeywordPlanner, Google Suggest en de Google Search Console”, vertelt Evelyne.

KeywordPlanner – of Zoekwoordplanner in het Nederlands – is niet alleen een belangrijke informatiebron om nieuwe trefwoorden te ontdekken, ik krijg meteen ook per term het gemiddelde zoekvolume per maand te zien, een indicatie van de concurrentie op dit zoekwoord en een voorgesteld bod.”

Google Suggest is geen ‘echte’ tool in de strikte zin van het woord. Het zijn de suggesties die automatisch verschijnen als je in de zoekbalk van Google een zin begint te typen. Verder krijg je onderaan de pagina ook nog een overzicht van de gerelateerde zoekwoorden die interessant kunnen zijn om op te nemen. Het is een eenvoudige manier om te achterhalen waar mensen naar zoeken.”

“Binnen de Google Search Console vind je het Zoekanalyserapport terug. Dat rapport laat je zien hoe vaak je website wordt weergegeven in de zoekopdrachten van Google en op welke posities. Je kunt filteren op basis van verschillende categorieën zoals zoekopdracht, apparaat en datum. Deze tool is handig omdat hij je meer inzicht geeft over de prestaties van de content die op je website staat. Die informatie kun je gebruiken om je bestaande content te optimaliseren.”

Om de Google Search Console te kunnen gebruiken, moet de klant wel eerst de Google Webmaster Tools op zijn site geïmplementeerd hebben.

Answerthepublic.com

Deze site is misschien wat minder bekend, maar hij is wel een leuke aanvulling. Op basis van een trefwoord kun je achterhalen welke vragen de surfers zich daar zoal over stellen. De site werkt in verschillende talen. Er is geen aparte categorie ‘België’, maar je kunt wel in het Nederlands zoeken.”

“De resultaten worden op verschillende manieren voorgesteld op één overzichtspagina: je krijgt een mindmap met vragen, een mindmap met voorzetsels en een alfabetische lijst. Voor een Search Engine Marketeer is Answer the Public een welgekomen aanvulling op de tools van Google. Je krijgt eens een andere insteek. Bovendien is het een gratis tool.”

Optmyzr

Optmyzr is een tijdbesparende en makkelijk te gebruiken tool. Het is een mooie aanvulling op Adwords om je campagnes op te volgen en te optimaliseren. Je linkt Optmyzr aan je Adwords-account en je krijgt meteen een overzichtelijke en visuele weergave van je account. Optmyzr geeft je vervolgens suggesties om je account quality score te verbeteren, onder meer door bepaalde zoektermen toe te voegen of uit te sluiten of door je bod aan te passen. Een ander voordeel is dat je op een snelle manier gepersonaliseerde rapporten met duidelijke visuals kunt genereren.”

Executive Summary

Evelyne is SEM-consultant bij QueroMedia en Linkman. Ze gebruikt verschillende tools om relevante trefwoorden te ontdekken en haar campagnes te beheren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *