MsnNOW: de hotste social media topics op een rijtje

Er is weer is nieuws op de social media markt, namelijk MsnNOW. Het is geen nieuwe sociale netwerksite, maar eerder een overzichtsite van de hotste topics op de bekendste sociale netwerksites en het internet. Microsoft hoopt met MsnNOW de jarenlange afwezigheid van de sociale netwerksites goed te maken en gebruikers snel en gemakkelijk een social nieuwsoverzicht te bieden.

Wat is MsnNOW?

Msn logo

De bedoeling van Microsoft is om met MsnNOW een pagina te ontwerpen waarop alle meest gelezen en gedeelde social media topics bij elkaar staan. Met één blik op de pagina zul je met andere woorden op de hoogte worden gebracht van het recentste en hotste nieuws.

Om dat te verwezenlijken maakt Microsoft gebruik van een algoritme dat berekent welke content op de sociale netwerksites Facebook en Twitter het meest gedeeld wordt en welke content het meest gezocht wordt via de zoekmachine Bing. Ook de meeste gedeelde artikels van BreakingNews.com worden in het algoritme opgenomen. Op die manier kan MsnNOW op elk uur van de dag een overzicht bieden van de populairste nieuwsverhalen, onderwerpen, en celebs. Het verschil tussen msn.com en now.msn.com zou volgens Visse, general manager van MSN, zijn dat msn.com een overzicht is van celebrity nieuws, terwijl MsnNOW de nadruk zal leggen op ‘breaking trends’.

MsnNOW zal beschikbaar zijn via een website, facebook en op mobiele interfaces. Het was de bedoeling van Microsoft om een gebruiksvriendelijke interface te ontwikkelen die vooral het swipen en touchen op mobiele telefoons gemakkelijk zou moeten maken.

Uitzicht

MsnNOW legt de natruk op visuele aspecten en gebruikt dus veel afbeeldingen en foto’s. Verder zal de site opgedeeld worden in de ‘big stories’, de ‘biggest movers’ en andere populaire verhalen.

MsnNOW laat de ‘big stories’ verschijnen in de ‘biggest movers box’ die voortdurend geüpdatet wordt. Hierin worden dus onderwerpen opgenomen die het meest gedeeld worden en het populairst zijn.

Bovenaan rechts worden de ‘biggest movers’ weergegeven worden. Dit is een kolom waarin de topics staan die volgens het algoritme van Microsoft het populairst zijn.

Onder deze box wordt tenslotte plaats voorzien voor andere populaire verhalen die samengevat worden in een honderdtal woorden. De onderwerpen worden gerangschikt volgens vijf thema’s: fame, sweat, cash, soul en wire. Elk verhaal zal daarnaast voorzien worden van een icoon van twitter, facebook, breaking news of bing, zodat lezers gemakkelijk kunnen terugvinden waar het verhaal vandaan komt. Op elk verhaal kan je bovendien commentaar geven, kan je retweeten of markeren als favoriet.

De verhalen zullen ook net iets pikanter gemaakt worden, zodat lezers meer geprikkeld worden om met elkaar in discussie te gaan over de topics.

msn now screenshot

Doelgroep

MsnNOW is vooral gericht op een jong publiek tussen 25 en 40 jaar. Dit omdat een jong publiek volgens Microsoft het sterkst aanwezig is op social media en steeds op zoek is naar een snelle manier om informatie en nieuws te verzamelen. MsnNOW kan echter ook gebruikt worden door nieuwsjunkies en media professionals die gewoon snel en gemakkelijk op de hoogte willen blijven van het laatste social media nieuws.

Een goed idee?

Het lijkt zeker geen slecht idee, zo’n overzicht van de hotste social media topics. Het is natuurlijk maar de vraag of een groot softwarebedrijf zoals Microsoft genoeg zal hebben aan een overzicht van sociale media zonder er zelf echt aanwezig te zijn.

Executive Summary

Wat? Microsoft lanceert MsnNOW
En? Met MsnNOW ben je snel op de hoogte van de hotste social media topics!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *