Microsoft Office 365: een antwoord op Google Apps en meer

MS_Office_365Vorige week maakte Microsoft bekend dat de Office-suite op de cloud geplaatst wordt. Office 365 combineert de gekende Office-suite met  clouddiensten zoals Exchange Online, Sharepoint Online en Lync Online. Office 365 is ‘een verzameling van alle opgedane kennis van productiviteit samengevoegd in één dienst’.

Met de komst van Office 365 lijkt Microsoft de diensten, applicaties en programma’s die al op de cloud geplaatst waren, te verbinden met elkaar. Productiviteit op de cloud dus. De suite is bedoeld voor bedrijven van alle groottes. Er wordt dus geen onderscheid meer gemaakt tussen verschillende suites voor verschillende bedrijven (BPOS, Live@edu, Microsoft Office Live Smal Business).

Met Office 365 wil Microsoft een alternatief bieden voor de concurrerende suite Google Apps. Met de komst van Google Apps heeft Microsoft namelijk aan marktaandeel moeten inboeten op vlak van online producten. Volgens Microsoft zelfs is de betrouwbaarheid van hun servers hun sterkste USP. Volgens Google zijn hun producten dan weer veel betrouwbaarder qua veiligheid. Een titanenstrijd in wording waarbij geen van beide partijen toe zal geven. Deze strijd is iets waar wij als consumenten en/of bedrijven alleen maar van kunnen profiteren. Beide bedrijven  zullen hun producten continu verbeteren en mogelijk zullen er ook nog andere concurrenten op de markt komen.

Microsoft richt zich dus op alle bedrijven maar gaat zich nu op een andere manier dan voorheen richten op kleinere bedrijven. Voor een bedrijf met minder dan 25 werknemers, zal Microsoft maandelijks $6 aanrekenen per gebruiker.   Voor grotere bedrijven bedraagt de minimumbijdrage $2 maar kan de prijs oplopen tot $27 voor de uitgebreide versie met (onder andere) 24/7 telefoonondersteuning. BPOS werd voorheen verkocht voor $120/gebruiker op jaarbasis. Google Apps daarentegen wordt momenteel verkocht voor $50/gebruiker op jaarbasis. De nieuwe prijsstellingen van Office 365 zijn dus iets competitiever dan die van Google Apps.

Door het combineren van alle clouddiensten helpt Microsoft bedrijven bij het beheren van hun infrastructuur. Voorheen verkochten ze enkel software. Met Office 365 breiden ze dus de potentiële markt uit en kunnen ze zich op een groter deel van de budgetten van bedrijven richten. Voordien was dat maar 15% van het budget . Microsoft heeft nu al een grote vis binnengehaald; het zal clouddiensten leveren aan de 100.000+ werknemers van de stad New York.

Momenteel wordt Microsoft Office 365 nog volop getest en zijn er enkel bèta roll-outs. Volgend jaar zou de suite beschikbaar moeten zijn voor het grote publiek. De suite zou dan toegankelijk moeten zijn op desktop applicaties, populaire browsers en smartphones. Op Office365.com kan je meer te weten komen over de suite. Het filmpje hieronder toont de werking van de suite.

We geven ook nog enkele voordelen mee van de Office 365 suite:

  • Overal toegang tot e-mail, documenten, contacten en kalenders op bijna alle toestellen (voor mobiele toestellen is uiteraard Wi-Fi vereist)
  • De Businessklasse voorziet IT-level telefoonondersteuning, een gegarandeerde uptime van 99,9%, geo-redundancy en disaster recovery
  • De laatste versie van BPOS

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EqFNHJUKBGY[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *