28.10.2011 - Strategy

ZMB @ iStrategy: interview met Robert Withagen van Dorst & Lesser

Robert Withagen, co-founder van het Amsterdamse reclamebureau Dorst & Lesser, presenteerde deze week op iStrategy een aantal knappe cases rond het gebruik van social media in de offline wereld.

Facebookhotel

 Zo hebben zij bijvoorbeeld een Facebookhotel op poten gezet, waarbij hotelgasten een polsbandje aangeboden kregen dat gelinkt was aan hun Facebookprofiel. Op verschillende plaatsen in het hotel zijn Facebookcheck-ins voorzien waar de gasten hun polsbandje kunnen swipen over de sensor en zo hun status kunnen updaten, een foto kunnen delen of hun locatie kunnen weergeven in hun Facebookprofiel. ‘Hanging out at the Ushuaïa Ibiza Beach Hotel…Jealous?’ is de centrale boodschap van de hotelgasten aan hun vrienden.

Interview met Robert Withagen - Dorst & Lesser

QueroMedia had de kans om na de presentatie een kort interview te doen met Robert Withagen himself. Hieronder een greep uit de vragen die we gesteld hebben:

Oh: Hoe krijgt een project vorm bij jullie?

Withagen: We beginnen van bij het begin: we luisteren naar de klant en werken een social media strategie uit die samenvloeit met hun algemene strategie. Daarna werkt ons creatief team een wild idee uit dat net dat tikkeltje extra kan bieden aan een product- of merkervaring.We willen namelijk de doelgroep en het merk op een sociale manier met elkaar in contact brengen en de consumenten een real time experience met het merk aanbieden. Daarbij houden we rekening met de verschillende kanalen die we kunnen gebruiken, het creatief idee en de (geïntegreerde) marketingstrategie.

Oh: Volgen jullie de ROI van jullie klanten op lange termijn op?

Withagen: Op deze moment niet nee. Het is wel iets wat we meer willen gaan bijhouden, maar er is ook gewoon geen ROI aan vast te knopen. Je zou wel cijfers kunnen berekenen, maar je zal er nooit strikt over kunnen bepalen welke return aan welke investment toe te schrijven valt. Wat we wel reeds doen is vergelijken: tussen eerdere campagnes of verschillende producten die in campagnes voorkomen of hoe verschillende merken reacties krijgen op hun campagnes.

Oh: Op welke ontwikkeling wachten jullie nog?

Withagen: De verspreiding van NFC-mobiele-technologie. NFC staat voor Near Field Communication. Een aantal smartphones zijn reeds standaard uitgerust met een dergelijke chip, maar het zal nog lang duren vooraleer iedereen NFC heeft overgenomen. NFC is eigenlijk de opvolger van RFID (Radio Frequency ID, wat gebruikt is in de polsbandjes van het Facebookhotel), met dat belangrijke verschil dat je met NFC ook kan betalen. Zaken als social discount, waarbij Facebookvrienden of mensen die iets online delen rond het merk via instore QR-codes, meteen een korting op hun aankopen in de winkel kunnen krijgen, liggen dan binnen handbereik.

Oh: Daar kijken wij alvast mee naar uit!

***De Facebookparking die QueroMedia voor Heylen Meubelen bedacht had, verdiende ook een plaats in de presentatie van Dorst & lesser.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans