Verzamel informatie van mobiele bezoekers dankzij progressive profiling forms

progressive profiling

Formulieren invullen op een mobiel apparaat is niet zo gemakkelijk. Je moet zorgen dat je in het juiste vakje klikt, en typen gaat minder vlot dan op een toetsenbord. Om ervoor te zorgen dat mobiele gebruikers toch je formulier invullen, hou je het best ultra-kort, maximum 2 invulvelden. Als marketeer wil je echter zoveel mogelijk informatie verzamelen. Gelukkig kan je gebruiksgemak en het verzamelen van voldoende informatie combineren door progressive profiling forms te gebruiken.

Wat zijn progressive profiling forms?

Progressive profiling forms: formulieren aangepast aan mobiele gebruikersHet gebruik van progressive profiling forms houdt in dat je eerst basisinformatie, zoals een e-mailadres, gaat verzamelen en daarna progressief steeds meer informatie over een bezoeker verkrijgt. Om verschillende content te zien te krijgen of te downloaden van je website, dient de bezoeker steeds een stukje extra informatie te geven. Elke keer een bezoeker terugkeert voor meer content vult hij dus opnieuw één invulveld in, zodat uiteindelijk het profiel van de gebruiker volledig ingevuld raakt.

De voordelen van deze methode voor mobiel

Deze manier van werken biedt een aantal grote voordelen. Een mobiele surfer hoeft nooit lange formulieren in te vullen, zodat de kans dat hij daardoor afhaakt bijna nul wordt. Als marketeer krijg je uiteindelijk alle informatie die je nodig hebt, alleen moet je er een beetje langer op wachten. Een win-win situatie met andere woorden. Progressive profiling is een ideale manier om mobiele gebruikers tevreden te houden en zorgt op die manier voor meer conversies.

Handige tips en best practices

Enkele tips voor wie wil starten met progressive profiling:

  • Begin bij de basis. Het eerste wat je vraagt moet steeds basisinformatie zijn, zoals een naam en e-mail adres.
  • Varieer tussen verplichte en optionele velden. Zo verkrijg je alle essentiële – en misschien zelfs extra – informatie zonder te opdringerig over te komen.
  • Organiseer je gegevens. Gebruik zo veel mogelijk drop-down menu’s in je formulieren, zodat je alle gegevens nadien eenvoudig kan categoriseren.
  • Bepaal de volgorde van de vragen strategisch. De eerste keer vraag je basisinformatie, de tweede keer algemene informatie, de derde keer meer persoonlijke informatie enzovoort. Wek vertrouwen en wees in het begin niet opdringerig.
  • Onthoud de gegevens van je bezoekers. Zo kan je een deel van het nieuwe formulier, bijvoorbeeld het e-mailadres, al zelf invullen. Dat is gemakkelijker voor de bezoeker en je verhoogt de kans dat het formulier effectief ingevuld wordt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *