Test-Aankoop biedt zijn excuses aan voor misleidende reclame

Vorig week tikte de reclamejury Test-Aankoop op de vingers. De online reclame van Test-Aankoop, waarbij ze een tablet als geschenk aanbieden als je een nieuw abonnement afsluit, blijkt namelijk misleidend te zijn. In werkelijkheid is het geschenk de naam tablet immers onwaardig. Strikt juridisch genomen is er niets aan de hand, maar toch oordeelde JEP (de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame) dat Test-Aankoop de consument misleidde met die reclame. De consumentenorganisatie biedt daar nu zijn excuses voor aan.

testaankoop misleid de consument

Misleidende reclame

Test-Aankoop is een consumentenorganisatie, die claimt dat ze de consumenten willen beschermen tegen misleidende reclame en producten. Dat net zij zelf op de vingers getikt worden voor het maken van misleidende reclame, is dus des te opvallender. De zogenaamde tablet die ze als geschenk aanboden bij het afsluiten van een nieuwe abonnement, blijkt die naam echter onwaardig: het gaat om een simpele mediaspeler, zonder wifi en zonder touchscreen. Strikt juridisch genomen is er niets aan de hand, aangezien er geen eenduidige definitie is van het woord tablet. We mogen er echter vanuit gaan dat het overgrote deel van de bevolking onder een tablet wel degelijk een toestel mét wifi en mét touchscreen verstaat. Ook JEP volgde die redenering, en oordeelde daarom dat de reclame van Test-Aankoop misleidend is.

Test-Aankoop verontschuldigt zich

Test-Aankoop verontschuldigt zich nu voor de reclame in een mededeling. “Na veelvuldige contacten de voorbije week, onder meer met de JEP, houdt Test-Aankoop eraan zich te verontschuldigen voor de verwarring die is ontstaan door het gebruik van het woord “tablet” in zijn laatste commerciële actie. Ondanks het feit dat het gebruik van het woord “tablet” juridisch niet werd gecontesteerd, is er natuurlijk nooit de intentie geweest om de consument hiermee te misleiden. Dit werd trouwens bevestigd door de JEP. De consumentenorganisatie wil een streep trekken onder deze ongelukkige episode en duidelijkheid scheppen. Het woord “tablet” zal niet meer worden gebruikt om naar het geschenk te verwijzen. De nodige aanpassingen op de promotionele sites zullen vanaf heden gebeuren.”, zo luidt een deel van het persbericht. Het volledige persbericht kan je lezen op hun website.

Executive Summary

Test-Aankoop biedt zijn excuses aan voor misleidende reclame
Nadat Test-Aankooop vorige week op de vingers werd getikt door de reclamejury voor het maken van misleidende reclame, verontschuldigen ze zich daar nu voor.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *