TagTagCity verkozen tot Europese start-up van het Jaar

De Belgische start-up TagTagCity heeft op ICT Spring in Luxemburg de prijs voor Europese start-up van het jaar gewonnen. De European ICT Awards worden jaarlijks uitgereikt.

TagTagCity is een bedrijfje dat ervoor zorgt dat mensen die een bepaalde locatie in Brussel bezoeken makkelijk informatie over deze locatie kunnen bekijken op hun smartphone. De locaties die bezocht worden kunnen gaan van winkels tot culturele instellingen en restaurants. Opdat smartphone gebruikers informatie kunnen bekijken op hun toestel, moeten ze een verkorte url in hun browser ingeven, een QR-code scannen, of met hun toestel langs een NFC-chip bewegen, die allen staan afgebeeld op een sticker. Er hoeven dus geen apps geïnstalleerd te worden.

De gebruikers komen vervolgens op een speciale mobiele site over de locatie. Deze mobiele site kan door de handelaars of instellingen worden gecreëerd in het backend-systeem van TagTagCity. Het aanmaken van deze mobiele website is gestandaardiseerd en kostenefficiënt. Op die manier hoef je als eigenaar van een winkel, restaurant of instelling geen duizenden euro’s meer te pompen in een website die amper bezoekers trekt.

Op deze mobiele website kunnen de deelnemers zelf bepalen welke content ze plaatsen. Dat kan gaan van tekst en video, maar ook links naar Facebook en Wikipedia zijn perfect mogelijk. Links naar de eigen website zijn ook mogelijk.

Visibiliteit en gebruiksgemak

TagTagCity heeft bewust gebruik gemaakt van stickers, omdat stickers de visibiliteit verhogen, wat de bekendheid van het project ten goede komt. Als je in eenzelfde straat 10 gelijkaardige stickers ziet hangen, is de kans groter dat je als bezoekers de stickers zal opmerken, en gebruik zal maken van de dienst. Stickers verhogen ook het gebruikersgemak, aangezien ze gebruikers in slechts enkele ogenblikken op de mobiele site van de bewuste locatie brengen.

Handelaars en instellingen die een mobiele site willen aanmaken via het platform van TagTagCity, betalen daarvoor eenmalig 60 euro. Handelaars kunnen ook digitale kortingsbonnen aanbieden aan mensen die scannen via de sticker. Per kortingsbon die wordt geüpload verdient TagTagCity een kleine bijdrage.

Momenteel zijn al 600 locaties in Brussel voorzien van een sticker. Alle locaties die deelnemen zijn te zien op de website van TagTagCity. Het bedrijf hoopt echter om binnen het jaar al 6000 locaties te kunnen voorzien van een sticker, ook buiten Brussel.

Executive Summary

Europese Start-up van het Jaar
De Belgische Start-up TagTagCity is in Luxemburg verkozen tot Europese start-up van het jaar.
Stickers en mobiele websites
Via QR-codes en verkorte urls kunnen bezoekers snel op de mobiele website komen van locaties die ze bezoeken in Brussel.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *