QR codes blijven trending

Je ziet QR codes in het straatbeeld, in tijdschriften en bij krantenartikels, op advertenties en verpakkingen, op billboards of in winkels. Via deze real-world hyperlinks vraag je informatie op. Ga je naar de cinema, dan koop je jouw ticket online en wandel je binnen met een QR code op je smartphone. Twee bewijzen dat QR codes nog steeds trending zijn…

QR campagne van McDonald’s

Bewijsmateriaal levert het nieuwe design voor McDonald’s verpakkingen, waarmee McDonald’s het brand engagement wil verhogen. Verbruikers kunnen via de QR codes namelijk informatie inwinnen over de voedingswaarde van de producten. Je krijgt een mix van tekst en afbeeldingen te zien en je kan nagaan van waar het eten precies afkomstig is. Zo weet je wat je eet. Marketeers zetten QR codes dus steeds meer in om een relatie met de klant op te bouwen die draait rond transparantie.

QR code op je visitekaartje

We zijn allemaal marketeers van ons eigen merk, zo zegt Steven Van Belleghem in The Conversation Manager. Dus dan kunnen we maar best alle middelen inzetten om onszelf op een coole manier te promoten. Waarom niet met een QR code op je visitekaartje?

De Quick Respons codes is een eenvoudige vierkante barcode die een URL, contactinformatie, e-mailadres en een tekst tot 7089 tekens kan bevatten. Een QR code maken is kinderspel, je gaat gewoon naar een QR code maker, schrijft je bericht en krijgt een afbeelding die je kan gebruiken op verschillende media, zoals je visitekaartje. Met een smartphone of tablet kan je vervolgens de QR codes scannen, hiervoor moet je enkel een gratis app QR-reader installeren, zoals de QR Droid (Android), QR Reader (iOS) en QR Code Reader (Windows Phone).

Als je een QR code als visitekaartje wil inzetten, doe het dan goed! Laat de code verwijzen naar een kwalitatieve mobiele internetpagina met verschillende mogelijkheden, zoals een call to action, verwijzingen naar je twitter account, een e-mail knop of een downloadbaar visitekaartje.

Executive Summary

Twee bewijzen dat QR codes nog steeds trending zijn, ook voor marketing: de nieuwe MacDonald’s verpakkingen en een QR code op je visitekaartje…

1 Comment

  1. James

    7 months ago

    De QR code als marketing tool is snel aan het groeien, het probleem is dat de het te vaak verkeerd word gebruikt. De grootste fout is het verwijzen naar een pagina die niet mobiel geoptimaliseerd is.

    Het heeft ook weinig zin om een QR code naar een website te verwijzen, die niks aan te bieden heeft.

    Om iets extra’s te bieden voor de consument. Maar je moet goed nadenken over dat extra’s wat je wilt gaan aanbieden.

    Geef je QR code een doel, bv voor het verkrijgen van nieuwe abonnees op een nieuwsbrief, nieuwe producten te promoten dmv van interactie of kortingen, freebies, aanbiedingen of exclusieve items.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *