Context is king, ook op het gebied van mobile marketing

Eerder was het al duidelijk dat niet content, maar context king is. Dat betekent dat context steeds belangrijker wordt als je je doelgroep efficiënt wil targeten. Ook wat betreft mobile marketing is dat het geval: wanneer je rekening houdt met de context waarin mobiele gebruikers zich bevinden, zullen deze gebruikers veel sneller op je advertenties klikken, waardoor de prestaties van je mobiele campagne erop vooruit gaan.

Mobile marketing - Hou rekening met de context van je doelgroepDe locatie van de mobiele gebruiker

Locatie is de belangrijkste factor als het gaat om de targeting van een mobiel publiek. Naargelang mobiele gebruikers van locatie veranderen, zal dat immers de context waarin ze zich bevinden, sterk beïnvloeden. Door de activiteiten af te leiden waarin gebruikers op een bepaalde locatie geïnteresseerd zijn, kan je als marketeer zeer relevante boodschappen laten verschijnen voor je mobiele doelgroep. Mensen die zich op de luchthaven bevinden, bevinden zich in de context van reizen. Dan kan je als marketeer bijvoorbeeld inspelen op het element van vertraging, vakantie, zakenreizen, transport van en naar de luchthaven, enzovoort…

Tijdstip

Wanneer je de context van je mobiele doelgroep bepaalt, hou dan zeker ook rekening met het tijdstip. Onderzoek wees bijvoorbeeld uit dat mobiele toestellen ’s avonds eerder gebruikt worden om informatie rond producten of diensten op te zoeken, terwijl ze overdag meer gebruikt worden om iets specifiek te zoeken. Het analyseren van het tijdstip waarop je via je mobiele campagne veel conversies draait, zal zonder twijfel zijn vruchten afwerpen.

Als je als bedrijf bijvoorbeeld een goedkoop ontbijt wil verkopen, zullen advertenties in de namiddag of avond weinig opleveren.

Wat wil je mobiel publiek vinden?

Je krijgt pas echt inzicht in de behoeften van je mobiel publiek als je aandacht besteed aan het type content waarin mobiele gebruikers geïnteresseerd zijn, welke applicaties ze vaak gebruiken en welke zoekopdrachten ze ingeven op zoekmachines. Een studie van 2012 wees zelfs uit dat 40% van de smartphone gebruikers klikten op een advertentie omdat de advertentie relevant was voor wat ze zochten.

Als een mobiele gebruiker bijvoorbeeld een reiswebsite bezoekt, kan je ervan uitgaan dat deze gebruiker in de nabije toekomst een reis wil boeken. Advertenties omtrent vluchten of hotels aan promo tarieven zullen daarom zeer relevant zijn voor deze mobiele gebruiker.

De weersomstandigheden

Hoewel het weer misschien geen relevante context factor lijkt, kan het negeren van de weersomstandigheden de resultaten van je mobiele marketing campagne sterk doen dalen. Weersomstandigheden beïnvloeden immers verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld het humeur van de mobiele gebruiker, maar ook zijn koop intentie. Inspelen op de weersomstandigheden kan creatieve advertenties opleveren die des te relevanter zijn voor de mobiele gebruiker.

Executive Summary

De context waarin mobiele gebruikers zich bevinden, beïnvloedt het succes van mobile marketing campagnes
Ontdek welke contextfactoren het meeste invloed hebben op je mobiele doelgroep!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *