Onze dagelijkse hulplijn? Soms een vriend (29%), meestal Google (91%)

mobiel

Ooit naar Wie wordt multimiljonair gekeken? De VTM-quiz haalde rond de eeuwovergang hoge kijkcijfers. En dat had niet alleen te maken met de onverbeterlijke presentator Walter Grootaers, maar ook met het hoge prijzengeld en de opgebouwde spanning. Wist de quizzer het antwoord niet, dan kon hij een hulplijn bellen: zijn of haar partner, een familielid, vriend of alwetende kennis. Hulplijnen die we vandaag genadeloos zouden vervangen door … de Google-app op onze smartphone. Dat blijkt eens te meer uit een recente studie van de zoekgigant.

Radicale shift naar mobiel

In een onderzoek naar de impact van mobiele toestellen op ons dagelijkse leven vroeg Google aan duizend gebruikers om verscheidene keren per week een vragenlijst in te vullen. Daarin werd gepolst naar de acties die ze ondernamen wanneer ze informatie nodig hadden, iets wilden kopen, bekijken, ondernemen … Aan de hand van maar liefst 14.000 vragen werd zowat hun hele leven in kaart gebracht. En wat blijkt? We schakelen massaal over naar mobiel. Voor maar liefst 91% van bovenstaande intenties schakelen we een zoekmachine in, bij voorkeur die van onze smartphone (96%). Het dus gaat niet om een lichte verschuiving, maar om een radicale shift.

We zoeken op onze smartphone niet alleen een pizzarestaurant voor vanavond, maar ook een reisbestemming voor over enkele maanden.

Click to tweet!

En dat heeft uiteraard een grote impact op het consumentengedrag. Want mobiele searches hebben vaak een sterk converterende waarde. Zoeken we op onze smartphone informatie over een mogelijk aankoop, dan gebeurt die aankoop meestal de dag zelf nog (92%). Zoeken we mobiel naar een specifiek type winkel of horecazaak, dan is de kans erg groot (76%) dat we dezelfde dag een dergelijke zaak bezoeken. Voor online marketeers is het mobile-first-principe dus niet meer vrijblijvend. Performante online marketing is vandaag synoniem met mobile marketing.

Mobiel: niet alleen voor onmiddellijke behoeftes

Opmerkelijk is dat mobiele zoekopdrachten niet alleen betrekking hebben op de nabije toekomst, maar ook op de lange termijn. We zoeken op onze smartphone zowel een pizzarestaurant voor vanavond als een reisbestemming voor over enkele maanden. Het dus zaak om je website mobielvriendelijk te maken voor álle zoekintenties, of die nu te maken hebben met een actie vandaag, morgen, of volgende maand.

Voor online marketeers is het mobile-first-principe niet meer vrijblijvend. Performante online marketing is vandaag synoniem met mobile marketing.

Click to tweet!

Bij Google benadrukken ze dan ook dat zoekopdrachten op de smartphone niet per se alleen in de  laatste funnelfase (aankoopfase, bijvoorbeeld ‘pizza bestellen Antwerpen’) plaatsvinden. Ook voor zoekopdrachten gelinkt aan de eerste funnelfase (awareness, bijvoorbeeld ‘reizen Thailand’) grijpen we naar onze smartphone.

Andere doelgroep, ander mobiel zoekgedrag

Man of vrouw, twintiger of dertiger, … het heeft allemaal een invloed op ons mobiel zoekgedrag. Zo gaan meer vrouwen (58%) dan mannen (42%) op zoek naar afbeeldingen, terwijl millennials (47%) meer dan andere generaties contact opnemen via messaging apps.

Maar hoe oud of hoe jong ook, we rekenen minder en minder op vrienden (29%) voor onze zoekintenties. Valt iemand je lastig met een vervelende vraag? Geen nood: Just google it is voortaan een gerechtvaardigde repliek.

Executive Summary

De shift van desktop naar mobiel is onomkeerbaar, zo toont Googles laatste onderzoek naar mobiel surfgedrag. Smartphones zijn ons favoriete hulpmiddel voor onze dagelijkse noden, of dat nu een directe aankoop of een langetermijnintentie is. Voor online marketeers is het mobile-first principe dus geen vrijblijvende optie meer. Performante online marketing is vandaag synoniem met mobile marketing.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *