Hoe schrijf je content voor mobiele apparaten?

content marketing mobiele apparaten

Sinds 21 april 2015 beloont Google mobielvriendelijke sites in de zoekresultaten. Het gevolg? Je site moet responsive zijn, want anders loop je het risico om door Google afgestraft te worden. Een mobielvriendelijke site trekt meer bezoekers aan, maar de content moet je ‘mobiele lezers’ wel aanspreken. Je blogartikels moeten dan ook afgestemd zijn op mobiele apparaten.

Verlies ‘mobile copywriting’ niet uit het oog

Blogartikels op een computerscherm lezen, is totaal verschillend van teksten lezen op een mobiel toestel. De schermgrootte zorgt ervoor dat mensen op een andere manier omgaan met content. Zo krijg je op een computerscherm in één oogopslag veel meer tekst te zien dan op een mobiel toestel. Zonder te scrollen krijg je namelijk al veel informatie op je afgestuurd. Uit eyetracking-studies blijkt dat mensen vaak vooral naar de linkerbovenhoek kijken. Bij mobiele content ligt dit anders, want daar heb je niet echt de keuze om naar een bepaalde plaats op het scherm te kijken.

Kies voor een korte titel

Aangezien het scherm zo klein is, moet je je lezers sneller overtuigen van de relevantie van je artikel. Ga daarom op zoek naar een overtuigende, maar korte titel. De hoofdtitel heeft een groot lettertype, dus hoe langer de titel, hoe meer plaats hij inneemt op het kleine scherm. Je moet vermijden dat je lezers eerst naar beneden moeten scrollen om de volledige titel te kunnen lezen. Dankzij een korte titel heb je nog plaats over om een korte inleiding te schrijven.
Overtuig je lezers in een paar zinnen. Beschrijf kort waar ze zich aan mogen verwachten en probeer hen zo aan te sporen om het volledige artikel te lezen.

Schrijf to-the-point

Probeer je boodschap in zo weinig mogelijk zinnen over te brengen. Dat wil echter niet zeggen dat je geen lange artikels mag schrijven, maar zorg er in dat geval wel altijd voor dat de volledige tekst relevant is. Staan er toch nog woorden of zinnen in die geen meerwaarde bieden? Dan verwijder je die het best uit je tekst.

Spoor je ‘mobiele lezers’ aan om de volledige tekst te lezen met een korte titel, overtuigende inleiding, korte paragrafen en een duidelijke structuur.

Click to tweet!

Zorg er daarnaast voor dat er genoeg structuur zit in je tekst. Gebruik verschillende tussentitels, zodat mensen direct weten waar ze zich aan mogen verwachten. Schrijf korte paragrafen. Bij te lange stukken tekst verliezen mensen vaak hun interesse of concentratie, zeker op een klein scherm. Maak ook af en toe gebruik van bulletpoints, zodat lezers niet altijd een volledige blok tekst moeten lezen.

Let op met afbeeldingen

Gebruik in je mobiele content niet te veel afbeeldingen. Die leiden je lezers namelijk af van de tekst en nemen bovendien veel plaats in, waardoor ze weer meer naar beneden moeten scrollen. Bieden de foto’s geen meerwaarde aan je tekst? Dan laat je ze beter weg.

Executive Summary

Content voor mobiele apparaten vraagt om een andere aanpak. Start met een korte, maar overtuigende inleiding. Schrijf vervolgens een to-the point tekst met korte paragrafen en een korte titel. Gebruik daarbij niet te veel afbeeldingen, want die leiden je lezers af van je tekst.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *