08.01.2013 - Content

Een mobiele website maken: tips om je website te optimaliseren voor mobiel gebruik

Mobile is één van de opkomende trends voor 2013. Steeds meer mensen bezitten immers een smartphone of tablet waardoor mobiel internetgebruik strek groeit. Bedrijven die willen blijven groeien, doen er daarom goed aan om een mobiele website te maken die geoptimaliseerd is voor smartphones en tablets. Bovendien is mobile ondertussen een niet weg te denken onderdeel van een grondige SEO-strategie. Enkele tips om jouw website mobielvriendelijk te maken…

Een snelle laadtijd is absoluut noodzakelijk

Een survey omtrent mobiel internetgebruik in de Verenigde Staten toonde aan dat 64% van de smartphone gebruikers een laadtijd wensen van 4 seconden of minder. Ongeveer een kwart van deze bezoekers verklaarde dat ze niet bereid waren om te wachten tot de website geladen was.

Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je website zo snel mogelijk laadt, zodat potentiële bezoekers en klanten niet afhaken vooraleer ze je website gezien hebben. Flash is goed voor gewone website, maar kan een nadelig effect hebben op de laadtijd. Bovendien ondersteunen Apple producten geen Flash en dat is belangrijk om weten, aangezien vele mobiele internetgebruikers over een iPhone of iPad beschikken. Ook Java kan vertragingen veroorzaken. Meestal is het beter om animaties en automatisch startend video- en audio materiaal te vermijden.

Zorg voor een eenvoudig design en een gebruiksvriendelijke navigatie

Aangezien vooral smartphones over een kleiner scherm beschikken dan de traditionele desktop computers en laptops, is een aangepast design nodig voor mobiele browsers. Je kiest best voor een eenvoudig design met één enkele kolom, zodat gebruikers niet naar links en rechts hoeven te scrollen. Let er tevens op dat je de mobiele webpagina’s niet volpropt met informatie: zorg ervoor dat de inhoud steeds duidelijk leesbaar blijft.

Zorg bovendien voor een gebruiksvriendelijke navigatie en plaats de belangrijkste informatie en functies op de openingspagina, zodat gebruikers niet eindeloos moeten navigeren doorheen je website vooraleer ze gevonden hebben wat ze zochten. Wanneer je toch informatie op andere pagina’s wil weergeven, maak je het navigatieproces liefst zo eenvoudig mogelijk. Hou er rekening mee dat de kleine schermen van smartphones niet geschikt zijn om op kleine dingen te klikken. Touchscreens zijn vaak minder nauwkeurig dan schermen die met de muis bediend worden. Je kiest best voor relatief grote knoppen, klikbare afbeeldingen of tekstlinks.

Geoptimaliseerde en toegankelijke content

Mobiele gebruikers surfen op een heel andere manier op internet dan de traditionele desktopgebruikers. Mobiele internetgebruikers bezoeken meestal websites met een bepaald doel in gedachte: ze willen de prijs van je product weten, ze willen weten waar je bedrijf gevestigd is of ze zijn op zoek naar de openingsuren. Het is daarom belangrijk dat je te weten komt waarnaar je mobiele bezoekers op zoek zijn en deze informatie duidelijk aan de bezoeker te tonen. Lange mission statements, gedetailleerde biografieën en andere extra info over je bedrijf vermijd je beter op je mobiele website.

Herkenbaarheid is belangrijk

Hoewel je mobiele website er ietwat anders zal uitzien dan je standaardwebsite, is het nog steeds van belang dat je bezoekers goed weten welk merk er achter de website zit. Voorzie daarom voldoende logo’s en zorg ervoor dat het duidelijk is dat er achter je mobiele website en je standaard website eenzelfde merk zit.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans