De QR code breekt eindelijk door in de Vlaamse media

De QR code bestaat al sinds 1994, maar is pas sinds enkele maanden aan een opmars bezig bij het grote publiek. Marketers experimenteren volop met de technologie om mensen naar hun website, Facebook pagina of andere online marketing middelen te trekken. Nu beginnen de media er ook meer en meer aandacht aan te besteden. De voorbije weken zijn we informatie over de QR codes in verschillende Vlaamse media tegengekomen: op TV, op de radio, in de krant en op nieuwssites. Hieronder vind je drie voorbeelden, het artikel op de website van De Standaard kreeg zelfs 2 pagina’s in de offline krant!

Het artikel van De Redactie is erg interessant. Het toont hoe gemeentebesturen creatief beginnen om te gaan met de QR codes. Zo kan je aan parkeermeters in Heusden-Zolder nu ook snel online betalen door een QR code te scannen. De reportage  van Terzake toont dan weer dat de “gewone man op de straat” nog niet weet wat ze met de codes moeten aanvangen. We hopen alvast dat deze media-aandacht zal helpen dit probleem te verhelpen, dan moeten we alleen maar wachten tot iedereen een smartphone met een degelijke camera en mobiel internet heeft … Nog een jaartje wachten dan maar?
De QR code op Terzake

Is de QR code nu al passé?

Er zijn echter tal van alternatieven voor deze traditionele QR code. Gisteren schreef ik nog over de technologie SnapTag, we kennen de Microsoft Tag al langer en het artikel in De Standaard heeft het ook over de BeeTagg en datamatrix. Er zijn ook tal van indirecte concurrenten. Eén daarvan is Google Goggles, dit is een smartphone applicatie die QR codes kan scannen, maar ook andere beelden zoals kaften van boeken en logo’s kan herkennen. Daarna zoekt Google automatisch op het internet naar een relevante pagina zoals een bedrijfswebsite of een Google Shopping pagina van het product dat je gescand hebt.

Een ander alternatief dat al heel wat stof doet opwaaien in de marketingwereld is NFC. Near Field Communication betekent dat je even met je smartphone in de buurt van een zender moet bewegen om informatie te versturen. Deze technologie wordt vaak bekeken vanuit het oogpunt van mobiel betalen, maar kan even goed voor marketing doelen gebruikt worden wanneer het beschikbaar is op de meeste smartphones … binnen een jaar of drie dus.

Denken jullie dat de aandacht van de media zal zorgen voor een doorbraak bij het grotere doelpubliek of zal de early majority de QR code overslaan op weg naar nieuwe technologie?

Executive Summary

Wat? De QR code
En? Hij krijgt eindelijk voldoende aandacht in de media
Maar? Er zijn al alternatieven op de markt!

2 Comments

  1. QR codes zijn al behoorlijk mainstream aan het worden in Nederland. De overige genoemde Qtags (quick tags) zijn zo goed als te verwaarlozen omdat ze niet als open source beschikbaar zijn en dus nooit het grote publiek zullen halen. De anderen zijn helaas allemaal gemonopoliseerd, dus dat wordt nooit wat.

    NFC daarentegen kan interessant zijn, maar daar zijn nog slechts enkele telefoontypes op voorbereid en de ontwikkeling ervan staat nog in de kinderschoenen.

    Het mooie van QR codes is dat je ze niet alleen naar mobiele geoptimaliseerde informatie kunt sturen (en nooit naar een gewone klassieke website!), maar dat je ze ook uitstekend kunt vormgeven zodat ze mooi in een campagnebeeld passen. QR codes kun je dus ook branden voor merkherkenning (zoals bijvoorbeeld een beeldmerk in de QR code).

    Daarnaast kun je ook 1 QR code, op basis van telefoontype (apple, android, blackberrey etc.) naar verschillende webadressen sturen, erg handig als je een applicatie hebt voor verschillende platformen. De mogelijkheden zijn echt eindeloos. Bijvoorbeeld i.c.m. sociale media campagnes, scan en win acties en zo voort.

    Meer antwoorden op vragen over het professioneel toepassen van QR codes zijn ook te vinden op qtag.nl

    Vriendelijke groet en nog een innovatief 2012 toegewenst,

    Cristian Vorstius Kruijff
    QR code & Mobile professional

  2. PhiCo

    9 months ago

    “We hopen alvast dat deze media-aandacht zal helpen dit probleem te verhelpen, dan moeten we alleen maar wachten tot iedereen een smartphone met een degelijke camera en mobiel internet heeft”

    de media-aandacht helpt zeker en dat juich ik toe. Verder blijft het een verhaal niet zozeer van early adopters, want die zijn er al 1-2 jaar mee bezig (en sommigen al niet meer), maar vooral van media-gebruik bij “jan met de pet”. Ligt die daar even wakker van als marketeers? Voorlopig (nog) niet. Dat is daarom nog geen slecht teken. Terecht aangehaald: “niet iedereen wil mee, of moet mee, met nieuwe technologie” en daar moet de marketeer, advertiser,…ook rekening mee houden. Breng naast het ontzettend groot arsenaal aan nieuwe media en technologie altijd de wensen en (media)gebruik van je klant, doelgroep,…in kaart en gebruik HUN kanaal, hun timing, hun wensen. Eerder dan zomaar te pushen omdat jij (wij) het leuk vinden. Moeilijke oefening soms, maar nog steeds de beste. En gaandeweg maak je hen toch vertrouwd met nieuwe technologieën. Want een tevreden klant,…zal mee met jou (als bedrijf) ontdekken en aanpassen als hij dat wil/kan. Daarvoor moet je duidelijk communiceren wat HIJ (de klant) er aan kan winnen (tijd, kosten, gemak,…)

    Zodra NFC in de sim-kaart is geïntegreerd (zie eerder en binnenkort over minstens 45 landen) zal de drempel lager liggen voor wie een smartphone / gsm heeft.
    Nu moet je eerst weten wat QR is, wat het voor jou kan betekenen (in meerwaarde, gebruik,…) en hopelijk zijn dan ook de merken, bedrijven die jij ‘cool” vindt mee in dit verhaal. Zoniet haakt men ook af.

    Het is fout ook hier te denken dat QR, NFC of andere Dé heilige graal zijn of worden. Het is 1 vd ontelbare tools die je doordacht moet inzetten i.f.v. doelgroep. Doe het niet als niemand of nauwelijks iemand ze gebruikt. Je gooit tenslotte ook niet zomaar geld in de vuilnisbak, niet? ;)

    Conclusie: krachtige tool, maar gebruik blijft beperkt en niet elke smartphone bezitter heeft het, of gebruikt het. En dat kan je hen niet kwalijk nemen. De uitdaging als marketeer, advertiser,…is ervoor te zorgen dat je differentieert en via de kanalen aanbiedt waar je doelgroep, klant,…aanwezig is en in hun taal blijft spreken, of dat dat via “ouderwets” papier is, of QR, of NFC, of online,…

    All best!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *