Belgische winkels slecht vertegenwoordigd op het internet

Slechts één Belgische winkel op duizend heeft een volledig correcte website. Dat blijkt uit onderzoek van Mobilosoft, specialist in mobiele sites. Ze deden onderzoek naar de aanwezigheid van Belgische banken, supermarkten, kledingswinkels, benzinestations… op het internet. Er werd gekeken naar de aanwezigheid op platformen Facebook, Foursquare en Google Maps. Ook keken ze naar de volledigheid en juistheid van openingsuren, adressen, contactgegeven en GPS-coördinaten.

Globale cijfers

  • 20% van de winkels toont foutieve openingsuren
  • 31% staat niet op Google Maps (Slechts 67%  van de aanwezigen biedt een fysiek adres)
  • 72% van de openingsuren op Foursquare zijn onjuist
  • 71% van de Belgische zaken zijn niet aanwezig op Facebook
  • Slechts 9% van de Belgische verkooppunten vertonen de juiste openingsuren op Facebook
  • Amper 18% van de supermarkten heeft een profiel op Foursquare.

Afwezigheid op social media

De meeste winkels vermelden adres en telefoonnummer correct, maar 20 vertoont verkeerde openingsuren. Dat brengt de klant in de war. In 72% van de gevallen wordt het adres op Foursquare foutief aangeduid. 31% van de winkels is onzichtbaar in Google Maps. Degenen die wel zichtbaar zijn op de kaart hebben in 33% van de gevallen een onjuist adres.

Banken hebben een website en zijn aanwezig op Facebook, maar de aparte agentschappen beschikken dan weer niet over een eigen Facebook-pagina. Op Google Maps zijn ze (ongeveer) allemaal te vinden, met algemeen de juiste vermelding, op Foursquare daarentegen zijn ze onbestaande. Krantenwinkels beschikken meestal over een website, maar zijn niet aanwezig op de andere platformen.

Onrustwekkend resultaat

Mobiel groeit explosief, maar bedrijven groeien niet mee. Het volstaat niet meer om enkel een website te hebben. Het is even belangrijk om aanwezig te zijn op de verschillende sociale media. Als je aanwezig bent is het eens zo belangrijk dat correcte gegevens weergegeven worden. Bedrijven lopen de aandacht van de klant mis op het moment dat ze een reële behoefte willen invullen.

Om de ultra-connected gebruiker te bereiken moeten al je tools en terminals op elkaar afgestemd zijn en in gebruik zijn. Tijdens deze crisis heeft de Belgische economie er enorm veel baat bij om deze realiteit te omarmen. Liefst 40% van de zoekopdrachten bij Google gebeuren mobiel. Deze zoekopdrachten draaien om het vinden van informatie in de buurt van de gebruiker.

Executive Summary

Slechts één Belgische winkel op duizend heeft een volledig correcte website.
Dat blijkt uit onderzoek van Mobilosoft, specialist in mobiele sites.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *