Lokale klanten werven via Google+

Google+ is voor bedrijven een handig instrument om lokale klanten te werven. Via een goede lokale Google+ pagina scoor je niet enkel beter in de lokale zoekresultaten op Google+, maar zal je ranking ook op de algemene Google zoekpagina verhogen, waardoor je lokale zichtbaarheid sterk toeneemt. Door gebruik te maken van reviews, kan je deze verhoogde zichtbaarheid trouwens gebruiken om deze bezoekers om te zetten naar klanten.

Google+ localJe lokale zichtbaarheid verhogen via Google+

Als we Google mogen geloven, hebben 20% van alle zoektermen die ingegeven werden op Google een lokale zoekintentie, en zijn mensen dus vaak op zoek naar een bedrijf of dienst in hun buurt. Als er mobiel gezocht wordt gaat het zelfs om 40%. Bovendien gaan mensen vaak lokale bedrijven of diensten eerst via internet opzoeken. Het is dus erg belangrijk dat je als bedrijf zichtbaar bent en gevonden wordt door de lokale bevolking.

Via Google+ kan je je lokale zichtbaarheid op 2 manieren een sterke boost geven:

  1. Zoeken via Google. Als Google weet dat een zoekopdracht een lokale intentie heeft, zal het de lokale Google+ pagina’s integreren in de zoekresultaten. Deze lokale zoekresultaten verschijnen meestal zelfs bovenaan, waardoor dit een enorme kans is voor bedrijven om hun zichtbaarheid te bevorderen en concurrenten een stapje voor te zijn.
  1. Lokaal zoeken via Google+. Via Google+ kunnen consumenten op een alternatieve manier zoeken naar bedrijven of diensten in hun buurt. Als je als bedrijf in de lokale zoekresultaten van Google+ kan verschijnen, heb je als voordeel dat je enkel hoeft te concurreren met andere lokale Google+ bedrijfspagina’s en dus geen nadeel ondervindt van andere websites, anderventies,…

Als je goed wil scoren met je lokale Google+ pagina, is het belangrijk dat je pagina zo informatief en aantrekkelijk mogelijk is. Geef dus zo veel mogelijk informatie over je bedrijf en diensten, integreer foto’s en video’s, en moedig reviews aan. Google zal er namelijk voor zorgen dat de meest relevante Google+ pagina’s bovenaan verschijnen, en hoe beter je Google+ pagina ingevuld is, hoe beter je ranking zal zijn.

Zoekterm restaurant via algemene Google search

Zoekterm "restaurant" via algemene Google search

Zoekterm "restaurant" via Google+ local search

Zoekterm "restaurant" via Google+ local search

Gebruik reviews

Als je via een goed uitgewerkte Google+ pagina je lokale zichtbaarheid verbetert, kan je reviews gebruiken om die zichtbaarheid te benutten en van bezoekers ook effectief klanten te maken.

Via een gemiddelde score en eventueel enkele regels uitlegt, kunnen klanten laten weten hoe positief of negatief hun ervaringen met jouw bedrijf waren. De gemiddelde scores van reviews worden berekend op een schaal van 0 tot en met 30, gebaseerd op de gebruikersrecensies:

  • 16-30: buitengewoon tot perfect
  • 21-25: zeer goed tot uitstekend
  • 16-20: goed tot zeer goed
  • 11-15: redelijk tot goed
  • 0-10: slecht tot redelijk

Probeer steeds om je klanten aan te moedigen om een review achter te laten op je lokale Google+ pagina. Het is trouwens ook belangrijk om deze reviews te beantwoorden, ongeacht de score die je gekregen hebt. Let er tevens op dat dit antwoord een positieve reactie is op een positieve of negatieve review. Een negatieve respons op een negatieve review, zal een slechte indruk achterlaten bij je bezoekers.

Reviews

Executive Summary

Google+ local is een zeer goede manier voor bedrijven om lokale klanten aan te trekken
Via Google+ kunnen bedrijven hun lokale zichtbaarheid verhogen, die ze aan de hand reviews kunnen omzetten naar extra klanten

6 Comments

  1. Matthijs

    7 months ago

    Ik vind het altijd jammer om te zien dat mensen zelfs de simpele dingen niet regelen. Als je een full time bedrijf hebt, lijkt het me handig om reviews te vragen van klanten en de content op je + pagina in te vullen. Kost weinig moeite en levert een goede indruk op. Zelfs vele online bureaus doen dit niet goed, maar het voordeel is, zoals Jessie G ook zegt, dat er daardoor meer te winnen valt.

    Duidelijk artikel, interessante info!

  2. Matthijs

    7 months ago

    Heb je argumentatie waarom je zou reageren? Ik vind het ook niet fijn als op zoover de eigenaar van het hotel(bijvoorbeeld) reageert. Je moet het juist met rust laten denk ik, hooguit een mailtje sturen met dank. Anders lijkt het alsof je er zo dik bovenop zit, big brother is watching you. Dan zou ik geen reactie meer plaatsen.

  3. melissa

    7 months ago

    weet er iemand of het kwaad kan als
    je van je blog naar je officiele site linkt met hetzelfde ip adres?

  4. JessieG

    7 months ago

    Beste Matthijs,

    Bedankt voor je reactie!

    Reageren op zowel goede als slechte reviews is erg belangrijk om als bedrijf je engagement te tonen ten opzichte van je klanten. Door te reageren op een positieve review krijg je de kans om tevreden klanten te bedanken en aan te moedigen om hun positieve ervaring te delen met anderen. Tevreden klanten zijn immers de beste reclame. Reageren op negatieve reviews is zelfs nog belangrijker: daardoor geef je aan de ontevreden klant blijk dat je zijn ervaring met jouw bedrijf betreurt, en dat je er alles aan zal doen om dat in de toekomst te vermijden door bijvoorbeeld bepaalde acties te ondernemen. Reacties op reviews beïnvloeden trouwens niet enkel reagerende klanten, maar ook alle anderen die de reviews en de reactie daarop lezen.

  5. Matthijs

    7 months ago

    Jij ook bedankt voor je reactie. Ik ben het volledig met je eens dat het goed is om op de mensen te reageren. Alleen via Google, onder zijn/haar reactie reageren vind ik wat opdringerig overkomen. Dan stuur ik liever een mailtje naar degene. Misschien dat die persoon dan de review opnieuw plaatst of wijzigt.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *