Ex Facebook check-in deals, in Facebook “Offers”

FacebookVorig jaar pakte Facebook nog uit met haar check-in deals. Facebook check-in deals volgden het “Foursquare-model”, waarbij de gebruiker via Facebook Places ergens moest inchecken, alvorens de deal te kunnen claimen. Deze location-based service werd ook gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje, maar maakte het niet verder in Europa wegens een zeer beperkt succes.

Facebook Deals 2.0: Facebook Offers

Facebook wilt het daarom over een andere boeg gooien met de introductie van hun nieuwe “Facebook Offers“. Het zou hier gaan om een dienst die gebruik maakt van coupons die gedownload kunnen worden naar je e-mailadres. De gebruiker hoeft dus niet langer meer zijn “fysieke aanwezigheid” te bewijzen door in te checken in de winkel of het bedrijf dat de deal aanbiedt. Zie je al de gelijkenissen met Groupon? Misschien wel, maar Facebook heeft in de eerste plaats een gigantisch sociaal netwerk dat in veel mensen hun dagelijkse bezigheden verweven zit en hier ook makkelijk op kan inspelen. Koppel dit gegeven aan een dienst die kortingen aanbiedt en je hebt een succes story, toch? Niet altijd, Facebook check-in Deals bewijzen het tegendeel met hun povere doorbraak.

Facebook check-in Deals

Uitblijvend succes

Maar wat ging er dan precies mis met Facebook Deals, terwijl een gelijkaardige Foursquare wel gebruikers wist te overtuigen? Een sluitende reden valt natuurlijk niet vast te pinnen, maar je kan wel aanvoelen dat er simpelweg te weinig merken en/of bedrijven Facebook Deals aanboden. De functie was ten eerste voor pagina-eigenaars zeer moeilijk terug te vinden. Ten tweede, was het dikwijls lang wachten geblazen op de goedkeuring van Facebook zelf. Het online equivalent van administratieve rompslomp dus… Facebook lijkt te leren uit haar fouten: de nieuwe Offers hoeven geen goedkeuring en zouden zeer makkelijk in gebruik zijn.

 

Facebook Offers – makkelijk te gebruiken

Een Facebook Offer maken is volledig gratis. Maar pagina-eigenaars kunnen mits betaling opteren voor een Sponsored Story. Gebruikers kunnen makkelijk ingaan op een aanbieding met een simpele klik (ook mobiel), waardoor de coupon naar het ingestelde e-mailadres wordt verzonden. Die coupon kan dan vervolgens ingewisseld worden in de winkel of webshop. Interessant is dat de ontvangst van een aanbieding ook terechtkomt in de Timeline van de persoon in kwestie, wat een mooie opportuniteit biedt op gebied van viral marketing en het verspreiden van Offers m.b.v. Facebook-gebruikers zelf.

Het lijkt dat Facebook al eerder heeft liggen experimenteren met dit type aanbiedingen. Sinds kort zijn ze voor een select aantal bedrijven beschikbaar, bij wijze van test. We zijn alvast benieuwd of deze tweede episode van Facebook-aanbiedingen het beter zal doen dan zijn voorganger. In combinatie met een advertentieplatform zoals GraphScience kunnen deze nieuwe Facebook Offers zich wel eens tot een krachtig social media marketing tool ontpoppen…

Time will tell.

De nieuwe Facebook Offers zouden zeer makkelijk in gebruik zijn

Pros

  • Makkelijker in gebruik voor alle partijen
  • Mogelijkheid tot betalend promoten
  • Geen check-ins meer
  • Geen goedkeuring van Facebook vereist
Cons
  • Meerwaarde ten opzichte van Groupon? Concurrentie!
  • Promotie van Facebooks kant? Gaat dit tot buiten de Facebook-fanaat catacomben kunnen reiken en een mainstream publiek warm maken?
Executive Summary

Wat? Facebook schuift hun check-in deals aan de kant.
En? Pagina-eigenaars krijgen weldra de mogelijkheid om aanbiedingen te “posten”.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *