7% van de Amerikaanse mobiel internetgebruikers heeft al locatie-gebaseerde diensten gebruikt

Location based service usersUit een recent onderzoek van het Pew Internet Project over het gebruik van locatie-gebaseerde diensten (LGD) is gebleken dat 7% van de (Amerikaanse) mobiel internetgebruikers gebruik maken van locatie-gebaseerde diensten en dat 4% van alle internetgebruikende volwassenen een dienst als Foursquare of Gowalla gebruiken die hen toelaat hun locatie te delen met vrienden en om anderen die in de buurt zijn, terug te vinden.

Het onderzoek werd gevoerd via telefoon en vond plaats tussen 9 augustus en 13 september 2010. In totaal werden 3001 volwassenen ondervraagd waarvan 2065 algemene internetgebruikers zijn.

Het profiel van LGD-gebruikers ziet er als volgt uit: jonger en vooral mannelijk. Dit zijn de voornaamste bevindingen van Pew:

  • 7% van de volwassenen dien online gaan met hun mobiele telefoon, gebruiken locatie-gebaseerde diensten
  • 8% van de online volwassenen tussen 18 en 29 jaar oud gebruiken LGD, wat significant meer is dan online volwassenen in andere leeftijdsgroepen
  • 10% van de online Latijns-Amerikanen (Hispanisch) gebruiken LGD, wat significant meer is dan online blanken (3%) of online zwarten (5%)
  • 6% van de online mannen gebruiken locatie-gebaseerde diensten zoals Foursquare of Gowalla tegen slechts 3% van de online vrouwen.

Pew segmenteert bovendien zijn data op gebruik van sociale netwerken en Twitter. Volgens de bevindingen zijn gebruikers van sociale netwerken en Twitter meer geëngageerd zijn met LGD.

Location based service users

Pew impliceert ook dat het gebruik van LGD zal groeien door een analogie te maken met Twitter. Het Twittergebruik stond in augustus 2008 op 6% van de online volwassenen en is gestegen tot 24% in augustus van dit jaar volgens het onderzoek van Pew.

Adult_internet_Twitter_usage

Volgens Pew zijn er dus ongeveer 8 miljoen LGD-gebruikers in de Verenigde Staten. LGD-sites worden vaak genegeerd omdat ze door een te kleine omvang niet toepasbaar zijn door marketeers. Als je de cijfers bekijkt, is dit een nogal domme houding tegenover deze diensten zeker omdat deze diensten nog volop in ontwikkeling zijn en dat marketeers deze diensten nu zouden moeten uittesten om te zien wat wel en wat niet werkt voordat ze mainstream worden.

Bovendien zal Facebook Deals het ‘mainstream gaan’ van deze diensten hoogstwaarschijnlijk versnellen. Binnen een jaar zullen we zeker al een groei kunnen vaststellen in het gebruik en tegen dan zullen ook meer marketeers op de LGD-kar gesprongen zijn want het gebruik van deze diensten in marketingcampagnes kan zeker en vast (veel) potentieel hebben wanneer ze op de juiste manier aangewend worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *