Tom Bogaert

LinkedInPersonal brandingPublishing platform

30.04.2014 - Social

Wordt LinkedIn echt ‘the definitive professional publishing platform’?

Het sociale netwerk LinkedIn kondigde onlangs een belangrijke nieuwe functie aan. Door iedereen content te laten publiceren, willen ze zich profileren als ‘the definitive professional publishing platform’. Wat houdt deze nieuwe feature juist in? En wat zijn de voordelen? Wij zochten het voor je uit.

Wat is LinkedIn?

Een eigen content kanaal op LinkedIn: de voordelen op een rij

LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk. Dat betekent dat je dit sociaal medium niet zo zeer gebruikt om met je vrienden in contact te blijven, maar het eerder inzet voor professionele doelen. Je profiel op LinkedIn bevat geen vakantiefoto’s, maar wel een professioneel CV. LinkedIn kan onder andere gebruikt om te netwerken en nieuwe professionele contacten te leggen. Ook visitekaartjes hoef je niet langer bij te houden, je voegt je nieuwe contacten gewoon toe op LinkedIn. Je kan zelfs geheugensteuntjes noteren, bijvoorbeeld waar, hoe of dankzij wie jullie elkaar ontmoet hebben. Daarnaast kan je dit sociale netwerk ook gebruiken in de zoektocht naar een nieuwe job, of – als werkgever – naar nieuwe werknemers.

 

LinkedIn: the definitive profesional publishing platform

Tot voor kort waren dit de belangrijkste functies van LinkedIn, maar nu komt daar verandering in. LinkedIn wil zich immers meer gaan profileren als een platform voor kwaliteitscontent. Het doel is om een plaats te worden waar professionals uit zeer uiteenlopende vakgebieden kwalitatieve en interessante content met elkaar kunnen delen.

Tot nu toe hadden enkele invloedrijke mensen – bijvoorbeeld CEO’s van grote internationale bedrijven – reeds de mogelijkheid om hun eigen content op het sociale netwerk te publiceren. Daar komt nu echter verandering in. LinkedIn kondigt aan dat het binnenkort voor iedereen mogelijk zal zijn om content te publiceren. Elke gebruiker zal de mogelijkheid hebben om een eigen kanaal op LinkedIn te ontwikkelen en dit te vullen met eigen content. Dit is een grote verandering, want tot nog toe was het alleen mogelijk om externe links te delen. Deze nieuwe feature wordt door LinkedIn zelf beschreven als ‘ the definitive professional publishing platform.

 

De voordelen van een eigen content kanaal

Een eigen kanaal waar je je content op kwijt kan, allemaal goed en wel. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van deze nieuwe functie? We zetten er enkele op een rijtje.

  • Je krijgt je eigen content publishing platform binnen LinkedIn. Dat betekent dat je content niet meer eerst op een externe blog moet publiceren, alvorens je hem on het sociale netwerk kan posten.
  • CEO’s, experts en woordvoerders binnen bedrijven krijgen de kans om via hun eigen LinkedIn content kanaal nog gerichter te communiceren met hun professionele doelgroep. Zo kunnen ze nog eenvoudiger het bedrijf vertegenwoordigen. Ook voor wie zich wil profileren als opinieleider, is dit een goede manier.
  • Voor zelfstandigen die aan personal branding doen, is dit een grote stap vooruit. Vele freelancers gebruiken LinkedIn immers om intensief te netwerken en nieuwe opdrachten binnen te halen. Door eigen content te delen kunnen zij nog beter laten zien wat ze in hun mars hebben. Natuurlijk kan je ook als werknemer aan personal branding doen, bijvoorbeeld met het oog op een nieuwe job.
  • Ook wanneer je geen eigen content wil delen, biedt deze feature voordelen. Zo kan je bijvoorbeeld interessante content ontdekken van mensen die (nog) niet tot je zakelijke netwerk behoren. Deze kan je vervolgens gaan volgen. Zo krijg je toegang tot kwaliteitsvolle content en opinies die je misschien nog niet eerder hoorde.

 

De nieuwe LinkedIn functie: wat denken we ervan?

Nog meer personal branding mogelijkheden op LinkedIn

Een bedenking die we bij dit principe kunnen maken, en dat het algemene niveau van de content er waarschijnlijk op achteruit zal gaan wanneer iedereen zomaar content kan publiceren zonder dat er eindredactie aan te pas komt. Volgens LinkedIn zal er echter nog veel diepgaande, kwalitatieve content geproduceerd worden, waar je echt iets van kan bijleren. Tot voor kort verschenen er ook voornamelijk longreads. Nu iedereen kan publiceren zullen er meer korte bijdragen verschijnen, wat de mix alleen maar ten goede komt.

Biedt deze nieuwe functie ‘publishing platform’ nu echt een toegevoegd waarde? Dat is wel zeker. Maar focus niet alleen op je eigen kanaal: ook participatie in discussiegroepen op LinkedIn blijft uiterst belangrijk.

Tom Bogaert

Tom is CEO van Onlyhumans en gepassioneerd blogger over digitale marketing, met een overduidelijke en evidente voorliefde om via Search, Content & Social marketing merken menselijker te maken.

Lees meer van Tom