Facebook Graph Search en content marketing: twee handen op een buik

Drie weken geleden kondigde Facebook een nieuwe zoekfunctie aan, de Facebook Graph Search. Ondertussen krijgen steeds meer gebruikers de toegang tot de bèta versie, en steeds meer gebruikers ontdekken de kracht van de nieuwe zoekfunctie voor bedrijven. Ook voor je content marketing wordt de Facebook Graph Search binnenkort een onmisbare tool.

Facebook graph search

Vind de juiste mensen met de Facebook Graph Search

Als je als bedrijf serieus aan content marketing wil doen, dan is het belangrijk om verder te denken dan je eigen blog. Je eigen blog kan dan wel een krachtig content marketing kanaal zijn, je content marketing wordt pas echt succesvol als je berichten ook op andere blogs binnen je branche of in online nieuwsberichten verschijnen. Het probleem bij het uitsturen van een persbericht of bij het contacteren van de beheerders achter een andere blogs, is het vinden van de juiste mensen… en net daar kan de Facebook Graph Search je helpen!

Facebook graph search seomoz

Facebook Graph Search eenvoudiger en handiger dan LinkedIn voor je content marketing

Momenteel is LinkedIn de beste en de meest logische weg om op zoek te gaan naar de juiste mensen die je kan contacteren voor het uitsturen van je blogberichten of persberichten. In de toekomst zou dat echter wel eens kunnen veranderen, Facebook graph Search biedt immers enkele essentiële voordelen. Zo werkt de zoekfunctie veel eenvoudiger dan die van LinkedIn. Als je bijvoorbeeld eenvoudigweg intypt ‘mensen die werken bij De Standaard’, dan krijg je meteen een lijst van de werknemers van De Standaard. Nog interessanter, is dat je meteen kan zien hoe veel gemeenschappelijke vrienden je hebt. Dat zorgt meteen voor een goede binnenkomer, zeker omdat de band met je Facebook vrienden veelal beter is dan die met je LinkedIn connecties. Bovendien zie je ook persoonlijke informatie, zoals de woonplaats en relatiestatus, dingen die je bij LinkedIn niet kan zien. Alles samen zorgt deze informatie dat je gemakkelijk een goede binnenkomer vindt, iets wat via LinkedIn veel moeilijker is.

Een concreet voorbeeld

Laten we bovenstaande uitleg even wat concreter maken met een voorbeeld. Stel, we willen vanuit de Zoekmachine Marketing blog een persbericht uitsturen naar enkele kranten, zoals De Standaard of De Morgen. Dan zou ik via de Facebook Graph Search kunnen zoeken naar ‘mensen die werken bij De Standaard en die de QueroMedia – ZMB Facebook pagina liken’. De mensen die ik als resultaat krijg kennen onze blog al, en aangezien ze onze Facebook pagina liken kunnen we ervan uitgaan dat ze onze blog als kwalitatief en goed beschouwen. De kans dat ons persbericht gepubliceerd wordt als we hen contacteren, is dan redelijk groot.

Facebook messaging

Wil je iemand contacteren die als resultaat verschijnt, dan kan dit gratis zolang je minstens één gemeenschappelijke vriend hebt. Heb je die niet, dan moet je betalen om een bericht te sturen. Hoeveel je moet betalen, hangt af van het aantal volgers (en dus van de invloed) van die persoon, en kan gaan van slechts $ 1 tot wel $ 100. Wil je niet betalen, dan kan je natuurlijk ook gewoon op zoek gaan naar een gemeenschappelijke vriend.

Facebook messaging

En wat met de privacy?

We kunnen ons natuurlijke enkele vragen stellen in verband met de privacy, aangezien we al deze informatie zo maar kunnen vinden, en deze personen eenvoudig kunnen contacteren. Het is dus afwachten hoe de Facebook gebruikers reageren als Facebook Graph Search voor iedereen beschikbaar wordt. Maar zo lang er geen kritiek komt vormt de Facebook Graph Search een essentiële content marketing tool, die volop de concurrentie met LinkedIn kan aangaan.

Executive Summary

Facebook Graph Search is onmisbaar voor je content marketing
Facebook graph Search, de nieuwe zoekfunctie van Facebook, kan wel eens een onmisbare tool worden voor je content marketing.

2 Comments

  1. Erg intressant die zoekfunctie binnen facebook. En ze zetten er vaart achter dus het zal niet lang meer duren voordat we er allemaal gebruik van kunnen maken.

  2. YantoM

    7 months ago

    Laten we hopen Danielle, ik kan zelf ook niet wachten om met de Graph Search aan de slag te gaan!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *