De ultieme gids om een succesvolle linkbuilding campagne op te zetten

linkbuilding

Autoriteit is één van de belangrijkste zaken binnen search engine optimalisation, maar het is waarschijnlijk ook het moeilijkste gedeelte. Zoals je weet kennen zoekmachines een score toe aan websites (de pagerank). Om zo hoog mogelijk te scoren in die lijst, is het belangrijk dat je voldoet aan heel wat eisen. Externe links naar jouw webpagina’s is van groot belang. Hoe je nieuwe links naar jouw site genereert, kom je in dit artikel te weten.

1. Stel doelen

Wanneer je een linkbuildingcampagne opzet, moet je net als bij elke online marketing campagne je doelen bepalen. Ze bepalen je strategie en zorgen voor een grotere kans op slagen. Belangrijk is dat je doelen kiest die aansluiten bij je merk of bedrijf. Bij linkbuilding moet je je er echter bewust van zijn dat als je vandaag links genereert, je morgen nog geen resultaat ziet. Stel dus voornamelijk doelen op lange termijn die zowel realistisch als intelligent zijn. Kies er bijvoorbeeld niet voor om 10 extra links naar jouw website te genereren, maar streef een stijging van je organische verkeer na met meer sales als gevolg.

2. Vind jouw troeven

Naast doelen stellen, is het belangrijk dat je weet wat jouw troeven zijn. Wat heb jij bloggers en paginabeheerders te bieden? Bedenk wat jou interessant maakt voor anderen. Heb je bijvoorbeeld content, data, producten of services die relevant is? Dan zet je daarop in!

3. Bepaal het type links

Het is mogelijk om verschillende types links naar jouw website te genereren. Je hebt de keuze tussen:

  • links naar de homepagina van je website
  • links naar dieperliggende pagina’s
  • links die jouw merk/bedrijfsnaam bevatten
  • links met zoekwoorden die jij target

Natuurlijk is een combinatie van twee types links ook mogelijk, denk bijvoorbeeld aan een link die jouw merknaam bevat en linkt naar een dieperliggende pagina op je website. Om te weten welk type links naar jouw webpagina ontbreken, doe je een link-analyse en controleer je de rankings van je zoekwoorden. Een handige tool om je daarbij te helpen is Open Site Explorer. Door zo’n analyse ontdek je opportuniteiten om je webpagina te verbeteren.

4. Identificeer je doelgroep

Op een willekeurige manier mensen bestoken met je links is een slecht idee. Het is niet enkel zinloos, het zorgt ook nog eens voor een slechte reputatie. Denk liever goed na over je doelgroep: wie wil je dat jouw link ‘deelt’. Denk daarnaast ook na of mensen iets hebben aan jouw content. Maak op basis van het profiel van je doelgroep de inhoud van jouw content interessant voor die groep. Kies een boeiende invalshoek zoals nieuws, humor, controverse, data, concurrentie of details.

5. Vind en contacteer bloggers

Het is niet verstandig om random bloggers te zoeken en te contacteren. Je hebt een plan van aanpak nodig! Start met een brainstorm over wie geïnteresseerd is in jouw content. Heb je bijvoorbeeld een bakkerij en biedt je het artikel ‘hoe perfecte cupcakes bakken’ aan, dan zijn dit interessante doelgroepen:

  • foodies & foodbloggers
  • blogs van en voor ouders: cupcakes maken met kinderen
  • websites met recepten
  • feestwebsites: cupcakes zijn een must tijdens verjaardagsfeestjes

Hoe je die bloggers vindt? Simpel: via Google vind je diverse lijsten met bloggers. Ook via Twitter is het mogelijk om interessante bloggers op het spoor te komen. Controleer daarbij goed of het kwalitatieve websites zijn en het niet over een linksite of contentfarms gaat, want dat is niet goed voor je reputatie.

Zoek vervolgens de contactgegevens van de personen achter de webpagina en maak duidelijk wat je bedoeling is. Let op: zorg dat je mailtje er professioneel uitziet en vooral niet spammerig overkomt. Zorg dus dat je vertelt waarom je een link van die pagina wilt ontvangen, wat je bedoeling is en eventueel wat je in return wil geven.

Executive Summary

Linkbuilding is één van de factoren die jouw pagerank in de zoekmachines bepaalt. Om meer links naar jouw website of blog te genereren is een linkbuilding campagne een must! In onze gids ontdek je hoe je het aanpakt.

Leave A Comment