27.02.2013 - Technology

De impact van link building activiteiten meten met Google Analytics

Vroeger draaide link building meer rond het verbeteren van je ranking in plaats van bezoekers rechtstreeks naar je website brengen. Vandaag ligt de focus veel meer op link building zelf en is het de bedoeling om verkeer te genereren uit links, in plaats van alleen maar betere rankings te willen. Het is natuurlijk van belang dat je op zoek gaat naar waardevolle links die geëngageerde bezoekers naar je website leiden. Met Google Analytics kan je daarom op verschillende manieren de impact van je link building activiteiten meten.

 

De basics: referral verkeer

Uit de referral statistieken in Google Analytics kan je al heel wat te weten komen over de prestaties van je link building activiteiten. Je kan er zien hoeveel bezoekers van externe websites naar jouw website kwamen, samen met hoeveel pagina’s deze referral bezoekers bezochten, hun time on site, etc. Deze statistieken kunnen je helpen begrijpen welke type bezoekers naar jouw website geleid worden. Door de doelen en e-commerce statistieken te bekijken, kan je nagaan hoe goed referral verkeer presteerde in vergelijking met ander verkeer.

 

Een geavanceerd link building segment

Om een segment te creëren waarin alleen verkeer getoond wordt afkomstig van de websites die je voor je link building activiteiten gebruikt, volstaat het om de volgende stappen te ondernemen:

  • Klik op ‘geavanceerde segmenten’ en daarna op ‘nieuw aangepast segment’
  • Benoem je segment
  • Selecteer ‘opnemen’, ‘bron’ en ‘overeenkomstig met RegExp’
  • Vul in het vakje al je link building domeinen in en plaats een pipe (|) tussen elk domein en een backslash () voor elke punt of horizontaal streepje. Bijvoorbeeld: Onlyhumans.com|zoekmachine.marketing.blog.com

Aan de hand van dit segment kan je alle data filteren en alleen data laten zien met betrekking tot bezoekers die afkomstig zijn van link building websites.

Je kan er tevens voor kiezen om een social media segment te creëren om na te gaan of je link building activiteiten op social media websites hun vruchten afwerpen. Dit doe je op dezelfde werkwijze als hierboven, maar in het vakje naast ‘bron’ vul je dan de social media websites in die je gebruikt voor je link building activiteiten. Bijvoorbeeld: facebook.com|twitter.com|linkedin

Om alleen je ‘natuurlijke links’ te bekijken, maak je een segment aan waarin de bronnen uit je link building segment en je social media segment worden uitgesloten.

 

Aangepaste campagne tagging

Als je het lastig vindt om al je referral data te analyseren, kan je met aangepaste campagne tagging eveneens heel wat te weten komen over je link building activiteiten. Dat doe je door bezoekers op je link building websites te laten klikken op een aangepaste URL. Deze aangepaste URL bekom je via de Google URL builder.

Als je bijvoorbeeld een infographic op een link building website zou plaatsen, zou je de volgende URL structuur moeten bekomen:

 

Multi-channel trechters

Om de impact van je link building activiteiten nog beter te begrijpen, kan het handig zijn om na te gaan in hoeverre links hebben geleid tot ‘assisted conversions’.

  • Klik op ‘multi-channel trechters’ en daarna op ‘beste conversiepaden’
  • Daarna ga je naar ‘kanaalgroepen’ en klik je op ‘basiskanaalgroep kopiëren’
  • Hier kan je aan je je referral verkeer wijzigen en het referral verkeer dat afkomstig is van je link building activiteiten uit te sluiten. Dat doe je door de bronnen die je hebt ingegeven voor je link building segment (zie hierboven) uit te sluiten
  • Daarna maak je een nieuw conversiepad aan met alle bronnen van je link building activiteiten.
  • Conversies van ‘natural links’ bekijk je door een nieuw conversiepad aan te maken waarbij referral verkeer en verkeer van je link building acitiviteiten uitgesloten wordt.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans