Voor een krachtige marketing moet je alle kanalen bundelen – interview met Geert Conard

Geert Conard is naast social media ook gepassioneerd bezig met brandbuilding. Beide zaken zijn uiteraard nauw verbonden aan elkaar en daarom is Geert ook de geschikte persoon om aan de tand te voelen over social media, de verschillende netwerken en social media strategieën

Geert-Conard-interview

Sociale media zijn alomtegenwoordig de dag van vandaag. Hoeveel tijd moet een bedrijf aan sociale media spenderen opdat het effectief zou zijn?

Ik wil graag deze vraag even een stukje verduidelijken. Wanneer een ondernemer gebruik maakt van sociale media om daar liefst ook een positief resultaat mee te bereiken voor zijn onderneming spreken we van netwerken. Netwerken is iets wat je gedeeltelijk online doet, maar ook gedeeltelijk offline op netwerkavonden en in businessclubs.

Volgens mij kan je vandaag geen succesvolle ondernemer zijn als je niet minstens een uur per dag kan spenderen aan het communiceren met je netwerk. Het is natuurlijk voor iedereen verschillend en het al dan niet hebben van personeel heeft ook een grote invloed, maar je zal steeds meer opportuniteiten zien voorbijkomen als je ook meer tijd kan besteden aan het netwerken.

Welke strategie moet een bedrijf hanteren wanneer ze via sociale media negatief in het nieuws komen?

Hiervoor zijn meerdere strategieën mogelijk. Allereerst moet je detecteren met welk soort van negatief nieuws je te maken krijgt. Gaat het om een schreeuwlelijk die gewoon wat heibel komt maken op je Facebook pagina? Of gaat het om een ontevreden klant die best wel eens een punt zou kunnen hebben?

Uiteraard ga je met beide gevallen ook verschillend om. Er zijn een aantal basisschema’s beschikbaar die vaak worden gebruikt als onderdeel van een Social Media Policy. Als voorbeeld geef ik graag het schema van de US Air Force. Afgeleide vormen hiervan worden gebruikt in heel wat grote bedrijven.

reageren-negatieve-commentaar-social-media-air_force_web_posting_response_assessment

Stel dat je te maken krijgt met een terechte of onterechte klacht waar je niet dadelijk iets kan aan doen en waar toch massale reactie op komt ? Onlangs was dit het geval op de Facebook pagina’s van het automerk Volkswagen waar het opmerkingen en reacties regende over het feit dat Volkswagen vervuilend was en dus niet “groen” genoeg.

Volkswagen heeft toen de techniek van het ondersneeuwen toegepast. Zo snel mogelijk de posting met al die negatieve comments laten wegzakken tot ze uit het zicht was. Dit deden ze door nieuwe postings te plaatsen met video’s (nemen meer schermruimte in op Facebook) die de groene aspecten van Volkswagen extra in de verf konden zetten.

Op sociale media is het belangrijk dat je je klanten blijft boeien. Welke tips kan je geven aan bedrijven om interessant te blijven op sociale media?

Zorg er eerst en vooral voor dat je interessante en boeiende content vanuit je bedrijf deelt met je publiek. Een tijdje terug deed ik een in-company workshop bij een groot bouwbedrijf. Dit was een bedrijf met internationaal aanzien en jaarlijks realiseerden ze een aantal onwaarschijnlijk indrukwekkende projecten. Tijdens de voorbereidende vergadering voor mijn workshop kreeg ik te horen dat ze al wel eens iets gedaan hadden met Twitter. Ik ging natuurlijk die Twitter account bekijken en zag dat die ondertussen niet meer in gebruik was. Het bedrijf was ermee gestopt omdat er weinig of geen interactie was met de volgers. Toen ik de inhoud van de Tweets bekeek begreep ik ook onmiddellijk wat er aan de hand was. Het enige wat het bedrijf ooit met zijn publiek had gedeeld via Twitter waren financiële gegevens, terwijl ze zoveel mooie dingen konden laten zien van hun projecten. Sociale media zijn de meest krachtige kanalen naar je publiek toe om te laten zien hoe aantrekkelijk je bedrijf is.

Verder zou ik altijd adviseren om een mix aan te bieden van eigen postings (vb. blogs) en links naar interessante artikels, blogs of nieuwsberichten uit jouw sector of expertise. Op die manier zal je publiek steeds weer de link leggen tussen jouw naam, de naam van je bedrijf en je sector of expertise.

Kunnen sociale media ook efficiënt zijn voor kleine bedrijven of zelfs zelfstandigen? Of is het eerder zonde van de tijd?

Netwerken en het gebruik van sociale media kan efficiënt zijn voor iedereen, ook voor de bakker of slager om de hoek. Het gaat immers om het opbouwen van credibiliteit en een goede reputatie. Ook in deze stressvolle tijden kiezen mensen er vaak voor om in hun vrije tijd echt intens te genieten van de kleine dingen des levens. Voor een echt lekkere friet of voor sublieme Italiaanse vleeswaren rijden we graag een paar kilometer extra.

Voor freelancers zijn sociale media trouwens zowat het enige kanaal waar ze echt hun credibiliteit kunnen opbouwen door anderen te adviseren en zo hun kennis te laten zien.

Is het verstandig om een sociale media manager aan te stellen, die het hele beleid coördineert? Of is het natuurlijker om iedereen in het bedrijf te laten meewerken bij het creëren van content?

In principe is iedereen natuurlijk ambassadeur van je bedrijf. Niet alleen de zaakvoerder, de marketing mensen en de rest van het personeel, maar evengoed je klanten en leveranciers.

Hoe groter je bedrijf, hoe meer je de behoefte zal voelen om duidelijk aan te geven wie er in naam van je bedrijf mag communiceren. Wil je tegelijk ook vastleggen wie er welke informatie naar buiten mag brengen of wie er welke soort vragen mag beantwoorden, dan leg je dit ook best schriftelijk vast in een policy. In een klein bedrijf is dit vaak niet echt nodig, in een groter bedrijf is het een absolute noodzaak. Of je nu kiest voor een Social Media Manager of gewoon vastlegt wie er wat mag zeggen is een vrije keuze en hiervoor kijk je gewoon wat het best past in je bedrijfsstructuur.

Welke rol kunnen traditionele marketingkanalen zoals print nog spelen? Kunnen traditionele marketingkanalen bestaan naast sociale media? Hoe kunnen ze elkaar aanvullen?

Voor een krachtige marketing moet je beslist alle kanalen bundelen. Belangrijk is evenwel om steeds via alle kanalen eenzelfde boodschap te verspreiden. Je kan niet op je website boodschap A vertellen, op Facebook boodschap B en in je folder boodschap C.

Vaak worden nu krantenadvertenties of brochures gebruikt waarbij men via sociale media extra info krijgt.

Is er volgens u een wondermiddel waardoor je snel veel followers of fans kan verkrijgen voor je bedrijf?

Wil je gewoon heel veel followers en fans? Of wil je followers die oprecht interesse hebben in je producten, diensten en expertise?

Er is geen echt wondermiddel om ineens de Britney Spears te worden van jouw sector, al moet ik wel toegeven dat elke keer ik in de pers verschijn er ook wel een stevige boost gebeurt op Twitter. Ik wil alleszins liefst volgers die mij volgen omdat ze vinden dat ik iets interessants te vertellen heb. Aan volgers die nooit lezen wat je schrijft heb je echt niks.

LinkedIn is vooral een zakelijk netwerk. Hoe kan het toch voor commerciële doeleinden worden ingezet?

LinkedIn beschikt net als Facebook over de mogelijkheid om links te delen naar interessante blogposts of artikels. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om extra’s toe te voegen aan je profiel waarmee je vb. Slideshare presentaties kan weergeven. Er is best veel mogelijk als je eens goed kijkt naar al die extra toevoegingen.

Moet sociale media vooral worden ingezet aan middel om extra omzet te genereren, of is het meer geschikt voor brand building?

Iedereen moet zelf zijn mix samenstellen van de verschillende invalshoeken voor het gebruik van sociale media. Naar mijn persoonlijke mening moeten de inspanning voor marketing het minst aantal acties of posts bevatten, want daarmee kan je mensen ook echt doen afhaken.

Netwerken, het laten groeien van je netwerk en het in contact blijven met de mensen uit je netwerk, is voor mij nog steeds de belangrijkste invalshoek. Op de tweede plaats komt zeker het opbouwen van de credibiliteit. Andere invalshoeken zijn het niet-professionele gebruik wat ook laat zien dat je een mens bent en geen robot, en als laatste peer support … het opbouwen van een kleine kring rond jezelf met mensen uit je netwerk die jou en je business kunnen ondersteunen.

Wie moeten we volgens jou eens aan het woord laten op onze “digitale marketing” blog?

Stef Verbeeck

We willen Geert Conard graag bedanken voor de inzichten die hij met ons deelde!

Executive Summary

Wat? Interview met Geert Conard
En? Als Professional Coach & Speaker over Social Media kan hij ons zeker het een en ander vertellen…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *