Om on- & offline op elkaar af te stemmen, zit de grootste moeilijkheid op datagebied – Matthieu Van den Bogaert

Onlangs hadden wij een gesprek met Matthieu Van den Bogaert over alles wat onze digitale marketeers aanbelangt. De antwoorden op onze vragen kon je de afgelopen dagen al lezen op onze Q&A-sectie en daar kan je uiteraard nog steeds je eigen visie en reactie geven op onze vragen, maar ook op de antwoorden van Matthieu.

Wat is volgens jou de meest geslaagde social media trend van dit jaar?

Ik denk dat er meerdere social media trends zijn: de verdere toename van mobiele data, meer location based marketingactiviteiten, etc. Wat vooral in het oog springt dit jaar is de echte doorbraak van de ‘group buying’ platformen zoals Groupon. Het programma Koppen op één heeft er vorige maand nog een reportage aan besteed. De logica is eigenlijk zo simpel dat velen zich afvragen waarom zij het niet bedachten. Die logica zie je trouwens nu ook meer en meer in andere marketingacties opduiken. Ik denk bijvoorbeeld aan Saturn die belooft de prijs van de producten te doen dalen naarmate meer mensen het product delen op Facebook en Twitter.

Wie zal winnen? Google+ of Facebook? En waarom dan?

Als je het winnen van social media zieltjes zou vergelijken met een marathon dan heeft diegenen die uren op voorhand vertrekt, de meeste kans om deze wedstrijd te winnen. Facebook heeft m.i. kilometers voorsprong en ik heb geen idee of Google de rolschaatsen heeft om deze in te halen. De meeste Belgische consumenten hebben algemeen genomen sowieso niet echt de gewoonte om te veranderen van leverancier eenmaal ze gekozen hebben, denk maar aan banken of energieleveranciers. Social media vormen daar geen uitzondering op. Mobile Vikings zal bijvoorbeeld nog veel kunnen groeien op de telecommarkt, maar zal uiteindelijk maar een fractie groot worden van Belgacom of Telenet. Ondanks het feit dat ze misschien beter zijn, zijn ze te laat op de markt gekomen. De toekomst zal het uitmaken.

Wat is de oorzaak dat tot op heden de social media acties van Belgische bedrijven zo beperkt zijn?

In het bedrijfsleven draait mijns inziens veel zo niet alles rond omzet genereren en dit het liefst op korte termijn.  Social media managers worden vaak als hofnarren beschouwd, ze vrolijken de boel op, maar leveren geen directe zichtbare omzet op [lees ook: Vlerick goes social].

Welke bedrijven (geen agencies!) zijn in België het best bezig met social media?

Ik denk dat er heel wat Belgische bedrijven de laatste twee jaar voorzichtig stappen hebben gezet in het social media landschap. Ik denk enerzijds aan Kinepolis en Telenet. Als ik één bedrijf er echt moet uitpikken dan is het Mobile Vikings. Op Slideshare kan je wel enkele interessante presentaties van deze snelgroeiende onderneming vinden.

Op welke manier moeten bedrijven online en offline op elkaar afstemmen?

Ik denk dat de grootste moeilijkheid op datagebied zit. De emailtool moet bijvoorbeeld geconnecteerd zitten aan de crm-database of de acties op Twitter moeten gemeten kunnen worden op basis van o.a. de webtraffiek die ze genereren. Die hele cirkel rond maken is echt niet eenvoudig. In omgevingen waar marketing en IT andere hoofdprioriteiten leggen is het soms proberen likken aan je eigen ellebogen.

Traditionele mediabureaus moeten veranderen, zoveel is duidelijk. Maar hoe zie jij deze bedrijven in de korte toekomst ontwikkelen?

Ik denk dat media-en reclamebureaus zich meer moeten specialiseren in een bepaald domein, een bepaalde niche. In dat ene domein moeten zij de expert worden. Ik denk aan expert in FMCG, mode, reizen, etc. Ik geloof bijvoorbeeld niet in sociale media of traditionele bureaus die jan en alleman aanvaarden als klant.

Hoe zie jij het businessmodel van de geschreven pers als freelance copywriter veranderen? Groeien we toe naar pure online pers of zal er een combinatie van beiden komen?

Ik ben blij dat op de Vlerick Management School de persverantwoordelijke meer en meer initiatieven neemt om ook de communicatie via Twitter en andere platformen te verspreiden. De tijd dat een persbericht enkel via email werd uitgezonden is voor mijn part voorbij.

Op welke manier moeten scholen inspelen op de huidige trends van digitalisering en social media?

Ik ben sowieso een grote voostander van opleidingen rond privacy en social media. Mensen delen gegevens over zichzelf en anderen zonder altijd stil te staan bij de implicaties. Op 18 jarige leeftijd sta je bijvoorbeeld niet stil bij het feit dat je vier jaar later moet solliciteren. Ook het aspect van cyberbullying ligt me nauw aan het hart. Het pesten op de speelplaats of werkvloer heeft zich veplaatst naar digitale sferen. In dat opzicht is het goed dat een rechter onlangs strenge straffen uitsprak voor iemand die een vals Facebookprofiel had aangemaakt om haar baas in diskrediet te brengen.

Welke ontwikkeling(en) op vlak van digitalisering en social media zie jij als meest interessante voor Belgische bedrijven?

Ik denk dat social media op zich interessant is voor heel veel bedrijven en dit zowel in de B2C-sfeer als een B2B omgeving. Vooral de location based toepassingen en mogelijkheden zijn super. Ergens inchecken en direct op maat gemaakte aanbiedingen. De natte droom van iedere marketeer, niet?

Wie moeten we volgens jou eens aan het woord laten op onze “digitale marketing” blog? Waarom?

Er zijn echt wel veel mensen die interessante dingen hebben te vertellen en dan heb ik het niet over de zichzelf verklaarde social media goeroes die als een koe in de wei herkauwen wat iedereen al lang weet. Op Twitter heb ik een lijst aangemaakt met de naam Topgazellen, een ideale lijst om marketingleeuwen te voeden. Ik stel voor dat je daar iemand uitpikt.

Wij danken Matthieu Van den Bogaert voor zijn bijdrage. De vragen en antwoorden zijn apart te bekijken op onze Q&A-sectie waar je ook je eigen mening over de vragen kan geven.

matthieu_van_den_bogaertMatthieu van den Bogaert is database marketeer bij de Vlerick Leuven Gent Management School. Dit interview is volledig in zijn eigen naam gegeven.

Blog: http://www.yudai.be | Twitter: @marketingyudai

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *