Als bedrijf is het belangrijk ‘persoonlijk’ te blijven – Interview met Astrid Karsten

Onlangs hadden we een gesprek met Astrid Karsten van Alfa Kappa Communications & More. Met diensten als content marketing, nieuwe media training en online (merk)strategie, is zij zeer goed geplaatst om enkele prangende vragen omtrent online marketing in het breed te beantwoorden. Van social media marketing tot content marketing en SEO… Astrid biedt er ons enkele zeer interessante inzichten over.

Hoe ziet u het belang van social media voor bedrijven (zowel kleine als grote) toenemen in de komende maanden/jaren?

Het belang is denk ik op dit moment al wezenlijk groot; het vormt inmiddels een van de marketingkanalen met verreweg de hoogste exposure tegen de relatief laagste kosten. Het is een kanaal wat in de toekomst alleen maar groter wordt. Hoewel er nu nog iets valt te zeggen voor conventionele marketingkanalen, zoals bijvoorbeeld print, voor het bereiken van de oudere doelgroep, zal dit fenomeen in de toekomst mijns inziens nagenoeg geheel verdwijnen. De gemiddelde leeftijd van een netwerk als bijvoorbeeld Linkedin ligt nu rond de 45 jaar, Schoolbanken.nl idem dito. Die gemiddelde leeftijd zal alleen maar stijgen.

Wel denk ik dat social media marketing an sich hype-gevoelig blijkt te zijn. Bijna ‘iedereen’ doet wel ‘iets’ met social media, zelf of door ‘iemand anders’. Wanneer de eerste gekte voorbij is – en ik denk dat het hoogtepunt wel bereikt is – zal uiteindelijk blijken dat (social)marketing nog steeds een ‘vak’ is.

Kan u een korte omschrijving geven van hoe een social media strategie er volgens u moet uitzien?

Eigenlijk is het belangrijk om over de basis dingen na te blijven denken; Wie wil ik bereiken, Waar kan ik die bereiken en Hoe wil ik die bereiken. Vooral die eerste vraag wordt nog wel eens over het hoofd gezien bij het bepalen van een social media strategie. Fantastisch dat jij een twitter-account hebt aangemaakt, maar zit diegene die je wilt bereiken daar wel?

Ook het ‘Hoe’ wordt door veel mensen onderschat. Om ‘boven het maai veld’ uit te komen, zul je wel moeten investeren in je strategie, of dit nu (eigen) tijd is of geld om een ander het te laten doen. Je kunt niet af en toe eens een berichtje de wereld in sturen in een digitale samenleving die een snellere groei heeft dan de snelheid van het licht. Bepaal hoeveel tijd en/of middelen je wilt investeren. En beschrijf dit daarna heel precies. Wie doet wat, op welke tijd, met welke frequentie? Kortom, maak een plan en voer het ook uit! Daar schort het nog vaak aan. Op papier leek het zo makkelijk, maar in de praktijk gebeurt er nauwelijks iets.

Ook bij het uitbesteden van je social media strategie is het goed hier over na te denken. De ROI (Return of Investment) van social marketing is best lastig te bepalen. Maar probeer concreet te denken. Hoeveel zijn 100 volgers op twitter je waard? En 1000? 10.000? Hoe ga je hier uit je leads/sales creëren? Welke conversie is daarbij acceptabel?

Wat is volgens u het belang van goede content en social media marketing voor bedrijven? Bedrijven kunnen toch ook gewoon traditionele media inschakelen…

Zoals ik al aangaf kan dat in sommige gevallen inderdaad een betere oplossing zijn dan social media marketing. Bijvoorbeeld in het geval van een oudere doelgroep.

De huidige ‘digital consumers’, in letterlijke en figuurlijke zin, dienen op een andere manier geprikkeld worden. En ik bedoel dat puur biologisch. Als we veel informatie aangeboden krijgen, gaat het lichaam ‘filteren’. Selectie zo je wilt. Input die heel ‘normaal’ is, valt je niet meer op. Een voorbeeld, ik woon onder de rook van Schiphol, maar hoor zelden een vliegtuig overkomen. Als mijn ouders op visite zijn, ze komen van het platteland, dan horen ze ieder toestel alsof ze er naast staan. Die input wordt door mijn lichaam allang ‘eruit’ gefilterd.

Zo werkt het ook met alle andere informatiestromen. Zie ik het zoveelste (reclame)mailtje over een waardecheque van 100 euro voor het invullen van een online enquête, dan delete ik deze waarschijnlijk voor dat ik het door heb. Zie ik daarentegen een twit berichtje met een pakkende, intrigerende tekst, wordt er om mijn actie gevraagd of wordt er een nog nieuwer, hipper, sneller apparaat gelanceerd? Dan worden mijn ogen er als vanzelf naar toe getrokken.

Traditionele media inschakelen? Natuurlijk, waarom niet (soms). Traditionele informatie aanbieden? Dat lijkt me ‘niet van deze tijd’.

Hoe moeten bedrijven volgens u beginnen aan content marketing?

Vind allereerst iemand die het echt leuk vindt om te schrijven! En een beetje talent kan ook geen kwaad. Content moet inhoudelijk natuurlijk ‘kloppen’, maar een tekst gemakkelijk kunnen lezen is ook veel waard. Wat heb je aan die fantastische specificaties in alinea 5 als de lezer na de derde zin al is afgehaakt?

Daarnaast denk ik dat het belangrijk is als bedrijf ‘persoonlijk’ te blijven. En content marketing leent zich daar uitstekend voor. Er is niets fijner dan te kunnen constateren als lezer, dat je met een ‘echt’ mens te maken hebt. Verstop je niet altijd achter een logo, marketing via social media kanalen is mensenwerk!

Tot slot is ook hierbij continuïteit belangrijk. Wie schrijft er, hoe vaak en waar wordt het geplaatst? Als lezers terugkomen naar jouw platform, of dat nu de twitter account of de website of de facebookpagina is, het is een ontzettend compliment en tegelijkertijd een grote verantwoordelijkheid. Niets irritanter dan te ontdekken dat het laatste bericht van een website dateert van augustus 2009….

Werkt u (op vlak van content marketing) met buyer personas? Waarom wel/niet?

Ik persoonlijk niet (vaak). Om de simpele reden dat ik meestal van mijzelf uitga als ‘buyer personas’. Waarom zou ik een product wel of niet kopen? Wat zou ik nog willen weten over betreffende product, dienst of idee? Dat is zeker niet altijd mijn sterkste punt. Ik zal vast te vergelijken zijn met een aantal mensen in de maatschappij, maar lang niet alle! Ik denk dat het daarom wel verstandig is een aantal buyer personas te hebben. Kan al heel simpel – een man, een vrouw, een ouder iemand en een jeugdig iemand – zijn. En je kunt daar prima medewerkers uit de organisatie of andere personen die dichtbij staan als voorbeeld gebruiken. Toch heeft veel van de informatie die je verstrekt ook veel te maken met een heel oud gebod: ‘heb uw naasten lief als uzelf’.

Hoe wens jij aangesproken te worden? Als consument? Maar ook als medewerker? Ondernemer? Directeur? Welke informatie vind jij in die ‘rollen’ belangrijk?

Hoe creëert u customer engagement door middel van content marketing?

Door in ieder geval benaderbaar te zijn en te blijven. Een gezicht. Een (werkend) e-mail adres. Een comments-functie die actief gemodereerd wordt. Dat is iets wezenlijk anders dan een paar ‘share-buttons’ bij een pagina plaatsen. Maak het voor mensen zo gemakkelijk mogelijk om je te bereiken.

Natuurlijk zal iedereen snappen dat de @telegraaf-twitteraccount iets te groot is om helemaal persoonlijk bij te houden. Zij zorgen er in ieder geval wel voor dat de afzonderlijke afdelingen te bereiken zijn.

Aan de andere kant is het eigenlijk bijzonder stom dat ze hun twitter account niet beheersen. Waarom reageren ze niet gewoon netjes? Al die twittergebruikers die @telegraaf volgen en hun berichten delen vormen het grootste reclame kanaal van de hele Telegraaf! Waarom niet investeren in meer menselijke capaciteit om dit kanaal ‘gezond’ en ‘tevreden’ te houden? Microsoft lukt het tenslotte ook. Binnen een uur na mijn frustratie-tweet over het vastlopen van Windows, had ik mooi wel via twitter een Nederlandse helpdeskmedewerker ‘aan de lijn’ en was ik binnen no-time van het probleem af…

Welke rol of functie vervult conversation management volgens u ten opzichte van content marketing?

Zoals ik al aangaf vind ik het belangrijk dat de mogelijkheid tot dialoog er ten alle tijden is. Ik denk dan ook niet dat het één zonder het ander gaat.

Conversation management is wellicht wel wat meer toe te schrijven aan een andere fase van social media marketing dan content management. Voordat je kan gaan leiden door middel van (toon aangevende) content curatie, is er een tijd van luisteren (belangrijkste eerste stap!) en converseren. Dat neemt niet weg dat dit proces een loop heeft; na verspreiden van content komt (in mijn ogen) vanzelfsprekend het luisteren naar feedback, het converseren/bediscussiëren wat de wensen van de doelgroep zijn, alvorens weer de leiding te kunnen nemen. Een interactief en terugkerend proces dus.

Bij content marketing komt ook een stukje SEO kijken. Kan u even omschrijven waarom goede SEO noodzakelijk is voor een goede content marketing strategie?

En andersom natuurlijk! Beiden versterken elkaar. Wanneer je goed vindbaar bent, is de kans groter dat je content gelezen/bezocht wordt. Meer bezoekers naar je website/content versterkt je zoekmachine ranking weer. Voor SEO zijn ook andere factoren van belang; ben je geïndexeerd, gebruik je logische, passende (meta)tags, hoe vaak worden jouw urls gedeeld op het web/social media, ben je aangemeld bij de diverse andere diensten van de zoekmachine (bijv. Google Maps).

‘Even’ omschrijven waarom SEO belangrijk is, is misschien niet zo moeilijk. Hóe ligt veel ingewikkelder.

Kan u 3 sterke tips geven om goede SEO-teksten te schrijven?

  1. Denk na over de woorden (of woordcombinaties) waarop je graag gevonden zou willen worden. Verwerk die woorden daar waar het kan (maar niet te pas en te onpas) op je site en/of bericht.
  2. Schrijf kort en bondig. ‘lege’ woorden, zonder betekenis, maar vooral ter verfraaiing, leveren geen hits op. (niemand zoekt op woorden uit: De kracht van product x is te omschrijven als het vermogen van een bodybuilder om boven zichzelf te stijgen tijdens de olympiade; een samensmelting van trainingsarbeid, passie en wilskracht om de immens zware last die letterlijk boven zijn hoofd hangt, te overwinnen, als product X een wasmiddel is. Fantastische zin, maar een wasmiddel is tegen vlekken)
  3. In plaats van grote stukken tekst, kan het soms handiger zijn de tekst in kortere stukken op te delen. Voorzie de teksten van duidelijke tags en indexeer ze. Niet iedere drie regels horen op een aparte pagina thuis, maar het kan, ook voor het lezersgemak, wel fijn zijn om geen hele lappen teksten voor je te krijgen. Het voordeel van meer geïndexeerde pagina’s is weer dat jouw website niet alleen via de hoofd-url bezocht wordt, maar ook vanuit een van de sub-urls. Gezien de meeste sites met een bounce-percentage van boven de 50% leven, kan het fijn zijn om via andere wegen te bereiken te zijn.

Wie is volgens u een interessante persoon om te interviewen voor onze marketingblog?

Frank Bruining van Commitments. Hij is juist helemaal geen ‘marketing man’, maar weet wel ontzettend veel over NLP. Marketing is nog altijd het overtuigen van de ander van je boodschap. Hoewel hij dat voornamelijk offline doet, zou ik hem wel eens willen vragen, hoe hij zijn offline principes ‘online’ zou toepassen!

Interview met Astrid Karsten

Astrid_Karsten_AK-ArtAstrid Karsten is bedrijfsleider van het bedrijf Alfa Kappa Communications & More. Met een passie voor schrijven is ze sterk geïnteresseerd in content marketing en biedt ze dit ook aan als één van haar diensten. Zo verzorgt ze onder andere de online uitingen van HNWNederland. Daarnaast biedt ze ook nog redactie/DTP, (online) merkstrategie & uitvoering en nieuwe media training en coaching aan als diensten.

We stelden Astrid een tiental vragen die we graag ook op jullie loslaten. Geef gerust ook jullie visie.

Website: www.alfakappa.nl | Twitter: @AK_ArtNL

 

Heb jij een andere mening over de vragen of stel je bepaalde opmerkingen van Astrid Karsten in vraag? Elk van bovenstaande vragen vind je terug in onze Q&A-sectie zodat ook jij je eigen mening kan geven over social media marketing, SEO, content marketing, … Kortom, Online Marketing!

 

Executive Summary

Wat? Leuk interview met Astrid Karsten over verscheidene aspecten van Online Marketing
En? Astrid reikt ons enkele zeer interessante inzichten aan en maakt enkele zeer sterke punten…

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *