10.10.2012 - Strategy

5 redenen om guerrilla marketing te gebruiken

Guerrilla marketing is een vorm van marketing waarbij je met een klein budget een groot resultaat wil bereiken. Kenmerkend voor guerrilla marketing is het onverwachte en verrassende aspect ervan, dat meestal gecombineerd wordt met een interactie met de toeschouwers. Een voorbeeld van een erg succesvolle en Belgische guerrilla marketing campagne is deze van Telenet om TNT, hun nieuwe zender te lanceren.

Guerrilla marketing is een goede manier om je merk in de kijker te zetten en op een doeltreffende manier je doelpubliek te bereiken met een beperkt budget. Voor wie toch nog zou twijfelen aan de voordelen van guerrilla marketing, sommen wij 5 redenen op waarom guerrilla marketing ook voor jouw merk geschikt is.

Je hebt een klein budget

Guerrilla marketing is ideaal als je jouw doelpubliek zeer gericht wil bereiken en beschikt over een beperkt budget. Goedkope en kleinschalige stunts volstaan meestal om via guerrilla marketing mooie resultaten te bereiken.

De kunst van guerrilla marketing is namelijk vooral om je doelpubliek te verrassen met iets onconventioneels. Het gaat erom een idee uit te werken waarmee je het doelpubliek op een innovatieve manier in contact brengt met je merk, en dat op het perfecte moment op de ideale plaats. Daarom is het erg belangrijk om een guerrilla campagne nauwkeurig in te plannen en met alle mogelijke scenario’s rekening houdt. Hoe beter de timing, hoe verrassender en succesvoller je guerrilla campagne is.

Je wil je doelpubliek verrassen

Guerrilla marketing biedt verrassende entertainment op hoge schaal en zorgt er op die manier voor dat mensen een unieke ervaring beleven met je merk. Je kan je doelpubliek verrassen met flash mobs, publiciteitsstunts, straattheater, opvallende posters, enzovoort… Guerrilla campagnes hoeven trouwens niet choquerend of baanbrekend te zijn: maak gebruik van wat mensen kennen en doe daar iets uniek mee dat relevant is voor jouw merk. Het verrassende element zal mensen aanzetten om hun ervaring met anderen te delen, waardoor je het publiek kan gebruiken als brand advocates.

Je wil aandacht trekken

Ook al je aandacht wil trekken met je merk is guerrilla marketing een aanrader. Met de onconventionele en onverwachte boodschap of inhoud van je guerrilla campagne trek je immers onvermijdelijk onmiddellijk aandacht van het publiek.

Je wil iets opmerkelijk creëren dat via social media gedeeld wordt

De combinatie van guerrila marketing en social media is cruciaal: guerrilla campagnes zijn pas echt een succes als ze via social media door iedereen gedeeld worden. Op die manier kan je een zeer divers en zelfs internationaal publiek bereiken.

Hoe opmerkelijker je guerrilla campagne, hoe meer mensen geneigd zullen zijn om hun ervaringen te delen met kennissen en je guerrilla campagne te verspreiden. Nu steeds meer mensen beschikken over een smartphone, is het delen van foto’s en filmpjes trouwens nog gemakkelijker geworden.

Je wil de geloofwaardigheid in je merk verhogen.

Je kan guerrilla marketing tenslotte gebruiken om de geloofwaardigheid in je merk te verhogen. Via guerrilla marketing zorg je er immers voor dat je jouw doelpubliek entertainment geeft, maar hen tegelijkertijd ook beloont met goede informatie en belangrijke inhoud.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans