Zoekmachine Marketing Tips: Converteren kan je leren – Back 2 the Basics

In de vorige blogpost over het ‘van bezoekers kopers maken’ (Converteren kan je leren) die geïnspireerd is door de Inside Adwords Blog, gaven we sterke zoekmachine marketing tips mee voor het optimaliseren van uw website. In dit artikel worden de hulpprogramma’s voor het beheer van uw online marketingcampagnes besproken.

Iedereen (of toch iedereen die iets met SEM te maken heeft) weet dat met Google AdWords meer potentiële online klanten bereikt kunnen worden. Om optimaal te presteren, is het aan te raden om te weten welke zoekwoorden uw doelgroep gebruikt om naar (uw) producten, diensten en bedrijven te zoeken. Google biedt zelf een gratis tool aan: het hulpprogramma voor zoekwoorden. Hiermee kan u achterhalen welke zoekwoorden en advertentieteksten de beste resultaten genereren bij uw doelgroep(en).

Nu kan u uw AdWords-campagne gaan instellen. Ook hier voorziet Google een mogelijkheid om na te gaan of uw advertentiestrategieën naar behoren werken en of u in de juiste zoektermen geïnvesteerd hebt. Via AdWords kan u ‘conversies bijhouden’ zodat u conversiegegevens ter beschikking hebt. Op basis van die gegevens kan dan nagegaan worden of de ROI positief is, of u de juiste zoekwoorden en advertentieteksten gebruikt enzovoort.

Vervolgens bestaat  er ook een programma dat u inzichten verschaft in uw webverkeer en marketingeffectiviteit. Daarnaast kan u ook de interactie van uw bezoekers met uw site bijhouden en nagaan waar er mogelijke problemen optreden in de aankoopprocedure zijn en waar er dus ruimte is voor verbetering. Op die manier kan u bekijken wat u kan doen om bezoekers langer op uw site te houden en ze meer interacties te laten doen. Dit gratis analyseprogramma draagt de naam Google Analytics en zorgt er dus voor dat u beter voorbereid bent om advertentieteksten te schrijven die beter gericht zijn. Ten slotte kan u zo ook uw marketinginitiatieven versterken en websites maken die meer opleveren.

Ten slotte nog de Google Website Optimizer. Dit hulpprogramma laat u toe om verschillende varianten van de content van uw site te testen om uit te zoeken welke combinatie de meeste conversies oplevert. U kan dus met andere woorden testen wat de meeste verkopen en leads genereert.

Proberen en testen maar! Aangezien deze blog post geïnspireerd is op de blog post van het Inside Adwords-team, wordt hier enkel over hulpprogramma’s van Google gesproken. Laat dit niet aan uw hart komen om ook andere (gratis) tools te testen. Er zijn namelijk enorm veel tools voorhanden op de markt!

Enkele aanbieders van gratis tools:

‘Deaddrop’ usb sticks containing music and graphics cemented in walls for sharing now in Belgium too

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *