Zoek advertenties die topposities via SEO complimenteren

Vorige week lanceerde Google een infographic waarin ze aantonen dat SEO en advertenties elkaar niet kannibaliseren. Dit is natuurlijk een interessante studie, maar de conclusies zijn open ter interpretatie. We kunnen moeilijk zeggen dat Google een onafhankelijke partij is, aangezien zij het merendeel van deze advertenties verkopen. Bovendien zegt dit onderzoek niets over conversies, een metric die meestal belangrijker is dan CTR, clicks en impressies.

Er zijn tal van mogelijkheden om via SEA toch meerwaarde te bieden voor keywords waarvoor je nu al goed scoort via organische resultaten, zelfs voor je merknaam of je eigen producten!

Volkswagen Golf zoekresultaten

Verhoog je visibiliteit met zoek advertenties

De zoekresultaten van Google bestaan uit verschillende onderdelen die allemaal je aandacht willen trekken: organische resultaten, zoek advertenties, Google Plaatsen, Google Afbeeldingen, Google Video, … Soms is simpelweg hoog scoren op Google voor een zoekwoord niet voldoende om maximaal verkeer naar je website te leiden. Voor sommige zoekresultaten zullen Google Nieuws en Google Afbeeldingen boven de eerste organische zoekresultaten staan. Advertenties hebben het voordeel dat ze meestal wel de meest opvallende posities kunnen claimen.

Meer controle over de zoekresultaten

Wat je ziet in de organische zoekresulaten is niet steeds wat je zou willen tonen aan potentiële bezoekers. Zo past Google je titels aan, test het andere meta descriptions en komen er willekeurige sitelinks naar boven. Soms is de landingspagina die getoond wordt ook niet de beste voor het zoekwoord, maar eerder een algemene pagina die veel links krijgt. Het is ook het vermelden waard dat Google regelmatig nieuwe dingen test in zijn zoekresultaten zonder waarschuwing, deze tests zijn enkel zichtbaar voor een beperkt aantal gebruikers en je kan je hier niet op voorbereiden.

Advertenties aan de andere kant laten je de mogelijkheid om alles volledig te controleren:

  • titel
  • advertentietekst
  • zichtbare url
  • landingspagina
  • sitelinks
  • zoekwoord
  • regio
  • tijdstip

Met dynamische keywords kan je er bovendien voor zorgen dat het ingegeven keywords steeds in je advertentietitel, zichtbare url en de advertentietekst staat. Het keyword wordt vet gedrukt waardoor de advertentie nog meer opvalt. Controle over de resultaten is echter niet alleen afhankelijk van de advertentie, ook andere aanbieders van je producten kunnen adverteren op een zoekterm zoals bijvoorbeeld iPhone. Als je zelf geen advertenties toont, dan zal je concurrentie dat wel doen!

Adverteren met zoekadvertenties op productnaam iphone door Apple

Promoot acties zonder je homepage te belasten

De controle die we net aanhaalden biedt ook de mogelijkheid om acties en promoties op te zetten die geen SEO geoptimaliseerde website vereisen, maar eerder een landingspagina die er goed uitziet (mogelijk zelfs flash, de SEO nachtmerrie) en die gericht is op conversies in plaats van SEO. Stel je lanceert een nieuw product, maar je homepage is niet de ideale plaats om opvallende banners te zetten? Dan bieden advertenties getarget op je merknaam een mooi en vaak erg goedkoop promotiekanaal.

Dit is een van de belangrijkste redenen waarom je ook je merknaam zou adverteren, je kan bezoekers in plaats van de homepage naar veel interessantere pagina’s leiden. Voor de meeste merknamen is de cpc bijzonder laag: we merken bij verschillende klanten dat ze slechts €0,01/click betalen voor branded zoektermen. (Zeker bij geristreerde merknamen is dit vaak het geval.) Apple geeft ook hier een mooi voorbeeld met zoek advertenties voor de nieuwe iPad en sitelinks naar interessante aanbiedingen die je op de homepage minder snel zou vinden.

SEA advertenties van Apple op zoekterm Apple

Natuurlijk moet je niet blindelings beginnen adverteren, evalueer steeds de meerwaarde ten opzichte van de kosten. Je wilt natuurlijk niet meer betalen aan Google dan dat de advertenties opbrengen?

Hoe creatief kunnen jullie AdWords advertenties gebruiken om SEO te complimenteren? Laat het weten in de comments!

Executive Summary

Wat? Enkele SEA tips voor zoek advertenties
En? Advertenties kunnen een meerwaarde bieden, zelfs als je al organisch scoort!

2 Comments

  1. Yordi Pauptit

    8 months ago

    Beste,

    Persoonlijk ben ik absoluut voor het combineren van een geoptimaliseerde website en het adverteren op Google. Ik merk bij mij zelf altijd dat wanneer ik zoekwoorden invul gericht op een branche die veel concurrentie biedt, ik altijd op de advertenties klik, aangezien de organische zoekresultaten dan een stuk naar onder geschoven worden.

    Ik ben wel heel benieuwd hoe je die informatie over de zoekresultaten onder de resultaten krijgt?

    Met vriendelijke groet,
    Yordi Pauptit

  2. René Voordeckers

    8 months ago

    Hey Yordi

    Voor de extra informatie in de zoekresultaten gebruik ik de Chrome extensie Mozbar van SEOmoz.

    Vriendelijke groeten
    René




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *