Zijn Google advertenties discriminerend?

Amerikaans professor Latanya Sweeney deed een onderzoek naar de zoekresultaten van Google, en kwam tot de voorlopige conclusie dat er een hoge mate van discriminatie te vinden is in de advertentievertoningen. Bij het zoeken op basis van bepaalde namen die voornamelijk voorkomen bij de zwarte bevolking, zou opvallend meer kans bestaan dat discriminerende advertenties getoond worden.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar namen zoals Leroy, Kareem en Keisha, namen die voornamelijk bij de zwarte bevolking voorkomen, zou 25% meer kans bestaan dat je een advertentie krijgt die verwijst naar sites met een crimineel getinte inslag. De titel van de advertentie luidt dan bijvoorbeeld “Arrested?” en linkt door naar een site waarop je het crimineel verleden van een bepaald persoon kan onderzoeken.

Andersom, wanneer je namen als Luke, Brad en Katie ingeeft, voornamelijk namen die voorkomen bij de blanke bevolking, dan zouden de crimineel getinte advertenties veel minder voorkomen. In die gevallen krijg je meer advertenties te zien die het mogelijk maken om contactinformatie op te zoeken.

Niet te wijten aan toeval

De professor beweert met dit onderzoek echter niet dat de zoekmachine effectief discriminerend is. Daarvoor heeft ze te weinig inzicht in de werking van het Google-algoritme. Zo stelt ze dat het ook kan zijn dat mensen die die namen ingeven nu eenmaal vaker klikken op dit soort advertenties. Toch vermoed ze dat dit voor minder dan 1% te wijten is aan toeval. De professor wil de werking van het algoritme eerst verder onderzoeken.

Google reageert

Google zelf heeft al gereageerd door nog eens duidelijk te maken dat Google een privacy en anti policy heeft waarbij het advertenties verbiedt die kwetsend zijn ten aanzien van bepaalde organisaties, personen of bevolkingsgroepen.

Wanneer adverteerders gebruik maken van het advertentieprogramma van Google, kunnen ze zelf kiezen voor welke keywords ze getoond willen worden, zo luidt de verdediging van Google.

Executive Summary

Google advertenties discriminerend?
Volgens onderzoek zou het zoeken op namen die veel voorkomen bij de zwarte bevolking meer crimineel getinte advertenties genereren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *