Zal de nieuwe Google advertentie de click through rate verhogen?

click through rateGoogle werkt dagelijks aan het verbeteren van de zoekresultaten, de lay-out van de resultatenpagina en de (zoek)prestaties van de zoekmachine. Maar omdat de meeste inkomsten toch afkomstig zijn van het adverteren op Google, worden ook daar dagelijks tot wekelijks aanpassingen doorgevoerd. Het adverteren op Google zou volgens geruchten een nieuwe lay-out krijgen waarbij zoekmachine advertenties in relevante groepen gegroepeerd worden. Om de adverteerder nu nog meer te helpen, worden de mogelijkheden voor het opstellen van advertenties momenteel aangepast.

Zo zou je de mogelijkheid krijgen om meer informatie te tonen in de titel van een advertentie. Dit geldt enkel voor bepaalde advertenties, namelijk de advertenties die boven de zoekresultaten getoond worden. Zoals je in onderstaand voorbeeld van de AdWords blogspot kan zien, zal de eerste ‘beschrijvingslijn’ naar de titel verschoven worden. Die twee lijnen worden dan gescheiden met een koppelteken. Dit resulteert in advertenties die dus een langere titel hebben:

advertentie_googleVoor

advertentie_googleNa

De verandering zou er gekomen zijn nadat men bij Google merkte dat langere titels voor een betere click through rate zorgen. Ook advertenties die naast advertenties met een langere titel verschijnen zouden hierdoor een betere CTR bekomen. Ten slotte is het ook voor de gebruikers zelf een verbetering aangezien zij de meest belangrijke informatie als eerste lezen. De belangrijkste informatie wordt in de titel geplaatst die bijgevolg dus ook meer opvalt doordat deze gemarkeerd is. Wanneer men meteen de informatie ziet die men zoekt, zal men ook rapper klikken, dat is bij deze dus bewezen.

Slechts enkele advertenties zullen met de langere titel weergegeven worden. Toch kan je je kansen om aangeklikt te worden, verhogen door er voor te zorgen dat iedere lijn van je advertentie als een aparte zin overkomt en door de juiste interpunctie toe te voegen.

De verandering wordt globaal uitgerold en is in sommige gevallen al zichtbaar. Voor enkele keywords  (‘relatiegeschenken’, ‘auto’ en ‘reizen’) hebben we de ‘nieuwe’ Google advertenties al zien verschijnen. Een zeer interessante verbetering! We zullen afwachten of Google zijn belofte van een verhoogde CTR kan waarmaken maar de eerder kleine verandering bezit alleszins veel potentieel.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *