We zoeken steeds meer informatie over lokale bedrijven via mobiele toestellen en via Google

lokaal zoekenIDC voorspelt dat er dit jaar meer tablets over de toonbank zullen gaan dan vaste pc’s. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat we steeds meer informatie opzoeken op internet via tablets en via onze smartphone, en steeds minder via onze vaste pc. Amerikaans onderzoek bevestigt dat: van maart 2012 tot december 2012 groeide het aantal zoekopdrachten via mobiel met 26 procent, via tablet met 19 procent. Het aantal zoekopdrachten via vaste pc’s en laptops daalde dan weer met ongeveer 6 procent. Het gaat hier wel over zoekopdrachten naar lokale bedrijven en winkels.

Verschillend zoekgedrag tussen smartphones en tussen tablets

Als we via onze smartphone op zoek gaan naar informatie over lokale bedrijven en winkels, dan zijn we vooral op zoek naar wegbeschrijvingen. Zoeken we via onze tablet, dan zijn we meer op content gericht: dan zoeken we vooral promoties en reviews van andere klanten. Het zoekgedrag is dus verschillend. Het aantal zoekopdrachten naar lokale bedrijven via desktops en laptops blijft ondertussen wel dalen.

Ook De Gouden Gids verliest terrein

Als het gaat om het zoeken van informatie over lokale bedrijven, dan zien we ook dat De Gouden Gids terrein verliest, en dat Google terrein wint. Daar waar in 2007 nog 33% van de Amerikanen informatie opzochten in de geprinte Gouden Gids, is dat vandaag nog maar 19%. Google en Google Maps winnen dan weer terrein, met een stijging van 30% in 2007 naar 36% in 2012.

Hoe speel je hier als bedrijf op in?

Als bedrijf is het belangrijk om in de Gouden Gids te staan, en dan vooral in de online versie daarvan. Maar daarnaast is het ook erg belangrijk om je adressen in Google Maps te steken, zodat je ook daar verschijnt als men op zoek is naar je adres of telefoonnummer. Adverteer je ook via Google Adwords? Maak dan gebruik van de zogenaamde geoptimaliseerde campagnes, en pas je advertenties voor mobiel aan. Bekijk ten slotte ook of je via Google Maps kan adverteren.

Executive Summary

We zoeken steeds meer informatie op over lokale bedrijven via onze smartphone of tablet
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat we steeds meer informatie over lokale bedrijven opzoeken via onze smartphone en via onze tablet. De vaste pc verliest dan weer terrein.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *