Wat wordt belangrijker om goed te ranken in lokale zoekresultaten: de experts aan het woord

local-searchDe laatste maanden is er heel wat animo geweest rond local search. Buiten Google updates zoals “Venice” die van prominent belang waren voor local search, bracht de lancering van Google+ Local waarschijnlijk de sterkste impact met zich mee. Local SEO & search expert David Mihm (@davidmihm) vond dat het nog eens tijd was om de groten der industrie (lees: local search experts) eens aan de tand te voelen over de huidige stand van zaken in local search. De resultaten van de survey geven een duidelijk beeld wat volgens search experts belangrijk of minder belangrijk wordt voor local search, vergeleken met de surveyresultaten van vorig jaar.

Fundamenteel gezien verandert er niet veel…

Local search optimization is niets nieuws onder de zon. SEO experten zijn al langer bezig met lokaal getinte informatie te integreren in zoekresultaten. Waarom? Wat kan er immers relevanter zijn dan concrete contact- en adresinformatie voor iemand die op zoek is naar een bepaalde locatie?

Volgens de experts aan het woord in de survey verandert er niet immens veel, wil men voor local search gaan optimaliseren. De basis blijft min of meer hetzelfde, met hier en daar een duidelijker accent op zaken die belangrijker worden in vergelijking met vorig jaar. De survey had een vrij eenvoudige opzet, maar leverde daarom niet minder interessante resultaten op. Volgende vraag werd gesteld: “Als Google een bedrijf rangschikt in Local Search zoekresultaten, dan denk ik dat ___ de belangrijkste factor is voor Local Search rankings in het algemeen.”

Overall local search ranking factorsTop-3 belangrijkste factoren voor Local Search resultaten

De top-3 van meest belangrijke factoren voor local search resultaten blijft bevolkt met de vaste waarden:

  1. Fysiek stedelijk adres in zoekresultaat
  2. Juiste categorie-associaties
  3. Afstand van het (business) centrum van de stad waar je wil ranken

Die laatste is misschien niet direct voor de hand liggend. Google hechtte vroeger zeer veel belang aan de afstand tot het “zwaartepunt” van de stad, waarin je business gelegen is en probeert te ranken. Maar volgens experts wordt dit minder en minder belangrijk.

General local search ranking signals

Enkele klimmers t.o.v. vorig jaar…

Vergeleken met de resultaten van vorig jaar, zijn er enkele factoren die volgens de experts belangrijker worden om beter te ranken in lokale zoekresultaten. Houd deze zeker in gedachten als je van start gaat met optimaliseren voor local search!

  • Aantal Google Places beoordelingen en beoordelingen van derden;
  • Kies de juiste categorieën voor je locatie;
  • Zie dat je een fysiek adres hebt dat niet te ver van het (business) centrum ligt van de stad waar je probeert te ranken;
  • Sprokkel zo veel mogelijk (liefst positief getinte) reviews bij elkaar voor je lokale business, en dan idealiter op Google+ Local.
Voor een gedetailleerder beeld van de resultaten kan je hier terecht.
Executive Summary

Lokale zoekresultaten
Volgens deze survey blijft de basis hetzelfde, maar worden bepaalde factoren alsmaar belangrijker…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *