Wat kan Google +1 betekenen voor je zoekmachine optimalisatie?

google+1 SEODe eerste vragen omtrent het nieuwe sociale netwerk van Google gingen vooral over wanneer het eigenlijk opengesteld zou worden aan de het grote publiek. Nu Google +1 zijn testversie van de ‘+1’-button heeft gelanceerd, komen er nieuwe vragen naar boven. Wat met social search en social autorithy? En wat kan dit betekenen voor de vindbaarheid van mijn website in de zoek resultaten?

In dit kader heeft een Nederlands SEO bedrijfje, SEO Effect, een eigen klein experiment opgezet om de invloed van Google +1 op de impressies, ranking en CTR te kunnen achterhalen. SEO Effect heeft een whitepaper uitgegeven waarin het experiment uit de doeken wordt gedaan.

Het experiment

Het Google +1 experiment is een klein onderzoek naar de invloeden van de ‘+1’-button. Het onderzoek is zeer zeker niet waterdicht, maar toch blijft het experiment relevant door de steeds groeiende macht van Google en social media.

Meer dan 70 lezers namen deel aan het experiment. Aan de hand van de ‘+1’-button konden ze stemmen op 3 geselecteerde pagina’s van de SEO Effect website. De eerste test pagina was de homepage, de tweede was een statische tool pagina en tot slot een blogpostpagina.

Om aan het minimum van 50 participanten te geraken, werden verschillende kanalen ingeschakeld. Zo werden werden lezers via de blog en de nieuwsbrief uitgenodigd. Vervolgens werd gevraagd aan de deelnemers om hun participatie mee te delen via Twitter.

Het opzet van het experiment bestond erin om een antwoord te verkrijgen op de volgende vragen:

  • Wat zijn de effecten van de ‘+1’ button op de ranking, impressies en doorklikratio?
  • Hoe wordt het getoond?
  • Zijn er positieve of negatieve gevolgen op te maken?

De gegevens van het experiment werden verzameld over 30 dagen en telkens als er een bepaald doel werd bereikt dan werd er een stand van zaken opgemaakt.

De resulaten

De 3 geselecteerde pagina’s

De homepage: De homepage behaalde geen stijging van zoekimpressies. Anderzijds merkte men wel een stijging van 24%  voor de visibility van een groep van keywords.

De statische tool pagina: Deze pagina behaalde meer kliks en er werd een gemiddelde stijging van 20% voor de zichtbaarheid voor een groep van keywords opgemerkt.

De blogpostpagina: Hier werd een sterke stijging behaald in kliks en in impressies. Deze cijfers waren echter niet representatief aangezien de blogpostpagina nieuw was in de Google index en zeer hard werd promoot over verschillende social media.

Andere resultaten

Er kwam tevens naar voren dat 301 redirects de +1 niet doorstuurde naar de nieuwe URL. Ergens wel logisch want er zouden veel +1’s worden verzameld via een bepaalde URL en deze stuurt de +1’s dan door naar een andere link met een geheel andere content dan op de eerste URL.

De +1 button lijkt een positieve invloed te hebben op de zoekimpressies en de zichtbaarheid van de link in de zoekresultaten. De +1 lijkt ervoor te zorgen dat een webpagina een hogere ranking krijgt als de zoeker bepaalde zoekresultaten herbezoekt. Een hogere ranking lijkt ook behaald te worden voor de sociale groep die bestaan rond de persoon die de webpagina heeft geshared met de “+1” button. De verbeterde zichtbaarheid en hogere ranking samen met de zichtbare +1’s lijken te leiden tot hogere CTR’s.

Kunnen we iets met deze cijfers?

Onze noorderburen van SEO Effect waren er snel bij met hun experiment want de +1 button zit nog maar in zijn testfase. Het is dus nog maar de vraag of Google zal komen met aanpassingen die de werking en gevolgen van Google +1 zullen beïnvloeden.

In de resultaten van het onderzoek lijkt het zeer duidelijk naar voor te komen dat Google +1 daadwerkelijk een positieve invloed heeft op de zoekimpressies, zichtbaarheid en CTR. Toch moet men kritisch kijken naar deze resultaten. Het positieve effect van de +1 op de ranking mag hierdoor niet overdreven worden. Want de verbetering van de 3 testpagina’s kan niet enkel en alleen toe worden geschreven aan de +1’s. Zoals SEO Effect zelf aangeeft is het onmogelijk een afgebakend onderzoek te verrichten op het internet.  Zo kunnen de resultaten niet los gezien worden van seizoenstrends, geografische verschillen, testen van Google zelf,…

Daarbij komt nog eens dat men via Twitter meer gebruikers wou ronselen waardoor de resultaten zijn beïnvloed.

Een andere opmerking die snel naar voren komt is de kleine populatie van het onderzoek. Met slechts iets meer dan 70 personen is het moeilijk te zeggen dat de uitkomsten representatief voor gehele veld.

Het is niet zo dat men bij SEO Effect blind is voor deze tekortkomingen. Want zelf geeft men ook uitdrukkelijk aan in hun verslag dat het experiment zeer zeker niet optimaal is. Maar dat maakt niet dat resultaten niet interessant zijn en mogelijkheid scheppen voor nieuwe experimenten.

We weten ondertussen dat het antwoord nooit van Google zal komen aangezien zij nooit  in hun kaarten laten kijken als het op ranking aankomt. Dus het zijn deze onderzoeken samen met ervaringen van SEO experts die ons een beter inzicht zullen geven in deze materie.

Laat ons ook weten wat jullie denken van het onderzoek en de resultaten.

3 Comments

  1. Roy

    9 months ago

    Betekend dit dat de PR minder deel uitmaakt van het hoog scoren in de Google zoekresultaten?
    Mijn webshop http://www.actiegadgets.nl heeft een PR van 3/10.
    Moet ik mijn campagne meer richten op de +1 functie van Google of heeft het backlinken nog steeds goede invloed op de ranking in Google?

    Mvg,
    Roy

  2. Robby

    9 months ago

    Hi Roy,

    bedankt voor je reactie!

    Of de PR minder deel uitmaakt van het hoog scoren zou ik niet zeggen maar het is alleszins geen garantie op een hoge positionering. Een site met een PR van 2 of 3 kan makkelijk hoger scoren dan een site met een PR van 5 of 6. Alles hangt af van verscheidene factoren, waaronder sinds kort de +1-button.

    Links blijven ook belangrijk, zowel backlinks als deeplinks. Een goede interlinking op je site is dus zeker en vast noodzakelijk en met de +1-button doe je trouwens ook een beetje aan linkbuilding aangezien de +1-button sinds kort ook een link deelt op de Google +1-pagina van de gebruikers.

    Welke van de twee het meest zal doorwegen, is moeilijk te zeggen. We weten namelijk niet volledig hoe het algoritme van Google opgesteld is maar de periodieke tabel van SEO kan je allicht wat op weg helpen.

    Mocht je toch nog vragen hebben, mag je ons steeds en vrijblijvend contacteren!

    Mvg,

    Robby




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *