Wat is de impact van Google Places op SEO?

Het zijn bewogen maanden geweest voor de zoekmachine van Google. De lancering van Instant waarna deze week de Instant Previews volgden en we mogen ook Google Places niet vergeten. Die laatste is wellicht één van de meest significante veranderingen die in jaren gemaakt werd en uiteraard bracht deze veranderingen veel vragen met zich mee. Want wat is nu de impact van Google Places op PPC?

Het is eigenlijk nog te vroeg om veronderstellingen te maken over de invloed van Google Places op PPC. De lay-out wordt constant geüpdate en er wordt geregeld het één en ander aangepast. Wel kunnen we al enkele bevindingen opstellen inzake deze veranderingen:

Wat met de ‘zwevende kaart?

Deze kaart neemt nu een groot deel in beslag van de advertentieruimte boven de fold. Dit maakt het moeilijk om een goed presterende hoge positie te bekomen. De plaatsing van de kaart wordt misschien nog getest en het valt te betwijfelen dat Google veranderingen zou doorvoeren die aandeelhouders of grote AdWords adverteerders zou kunnen wegjagen. De initiële gedachte is dat de 3 bovenste posities (direct onder de zoekbalk) nog belangrijker worden waardoor de concurrentie toeneemt en dus ook de CPC. Wanneer je op de zoekresultatenpagina naar beneden scrolt, gaat de kaart mee waardoor de bovenste posities dus bedekt worden. Het gevolg hiervan is een lagere CTR.

Google_Place

Google_Place_Kaart

Verhoogde concurrentie

Google AdWords is altijd al zeer concurrentieel geweest en zelfs met deze verandering wordt dezelfde hoeveelheid advertenties getoond. Google test wel een nieuwe optie: de mogelijkheid om de getoonde advertenties uit te breiden waardoor je 8 extra advertenties te zien kan krijgen. Door Google Places zijn de resultaten dus lokaler geworden wat wilt zeggen dat de PPC-strategie ook meer die kant uit moet. Controleer dus je campagnes op targeting, keywords en advertentie copy om zeker te zijn dat ze overeenkomen met het nieuwe lokale landschap en dat ze verschillen van concurrerende advertenties.

Uitbreidbare_Advertenties_AdWords

Bron: DutchCowboys

Uitbreidbare_advertenties

Bron: DutchCowboys

Maximaliseer je opties

Google biedt verschillende opties om de CTR van PPC-advertenties te verhogen: advertentie extensies, site links, recensie extensies en product extensies. Deze opties kunnen dus zeer waardevol zijn in het verhogen van de CTR in deze nieuwe omgeving.

De veranderingen van Google hebben telkens een impact op de zoekmarkt en de zoekmarketeers. Volgens Google komt elke verandering er om de zoekervaring in eerste plaats voor de gebruikers te verbeteren, maar marketeers zijn er niet altijd even goed bij gebaat. Marketeers moeten telkens hun campagnes en strategieën gaan bijwerken om concurrentieel te kunnen blijven in een continu veranderend landschap. De ene zal zich beter aanpassen dan de andere en zo zullen er altijd winnaars en verliezers zijn. Daarom is het belangrijk om manieren te vinden om met deze veranderingen om te gaan en ze naar je hand te zetten, eerder dan je er tegen te verzetten. Wordt SEO nu belangrijker of minder belangrijk door de invoering van Search Places? Naar ons aanvoelen is SEO altijd al primordiaal geweest t.o.v. advertenties. Google places verandert daar niets aan. Het benadrukt alleen maar het feit dat je je inhoudelijk moet differentiëren, en hoewel Adwords een effectief kanaal kan zijn, het zal niet voldoende zijn om de klant te blijven overtuigen. Je zal meer uit de kast moeten halen. SEO & Social, gedreven door een kwalitatief inhoudelijk verhaal.

4 Comments

  1. Mark van Loon

    11 months ago

    Ik vind het een interessante ontwikkeling, waarvan ik zelf de consequenties ook nog niet zo goed kan overzien. Wel weet ik van 1 klant (waar ik altijd adverteerde op positie 4) de omzet bijna is gehalveerd, omdat de betreffende advertentie naar beneden word gedrukt.

    Dat local search belangrijk is en steeds belangrijker lijkt te worden, dat kan ik ook beamen.

  2. kees

    10 months ago

    Dit is een permanente wijzigingen van google met de focus sterk gericht op de ondernemer. Veel kanalen krijgen het nu veel moeilijker , alleen de bedrijven met het meeste marketingbudget blijven hierdoor overeind.

    Een goudengids is het geworden, moneymachine en voor sommigen, killermachine.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *