Wat heeft Google geleerd in 2010?

Think_With_Google2010 was een jaar van ups and downs. Ups dankzij de vele – al dan niet geslaagde – introducties, de stijgende cijfers (qua winst en qua zoekopdrachten), de geslaagde acquisities en Larry Page die het roer overneemt. Downs door de privacy issues met Street View en Google Analytics, het bevooroordelen van het eigen merk in de zoekresultaten, de verloren strijd in China, … Toch heeft Google enkele wijze lessen kunnen trekken uit dit woelige jaar. Wijze lessen die de adverteerder naar zijn hand kan zetten via Google Marketing.

Aan de hand van verschillende studies en door eigen (zoek)gegevens te verzamelen, heeft Google enkele zeer interessante gegevens ‘ontdekt’. Interessante gegevens op vlak van online shopping, online dating, online jobs, het Google Display Netwerk, auto’s, gezondheid en reizen. Deze bevindingen werden in een leuk filmpje gegoten: ‘The Search is on. Think with Google’.

Shopping

2010 is het jaar waarin online shopping is beginnen ‘puberen’. Er werden vrij veel innovaties geïntroduceerd op vlak van online shopping zoals bijvoorbeeld f-commerce en Google HotPot. In België hinkt de online verkoop nog achterop maar in de rest van Europa en de wereld is e-commerce al ‘big business’. Dit merken ze ook duidelijk bij Google aangezien 89% van de consumenten online starten met hun vakantieshopping. Maar adverteerders en web shops moeten meer doen dan alleen maar online aanwezig zijn om consumenten te overtuigen bij hun te kopen. Ze moeten de consumenten aanspreken tijdens het zoekproces. Zo voeren consumenten die via hun draagbare pc aan het shoppen zijn gemiddeld 14 zoekopdrachten uit tijdens het shopping proces. 14 kansen dus om een consument te overtuigen dat jij de beste keuze bent.

Een goede manier om consumenten aan te spreken is via ‘homepage ads’ op Youtube. Consumenten die blootgesteld worden aan een homepage advertentie op Youtube zijn 4x zo waarschijnlijk om:

  • De site van de adverteerder te bezoeken
  • Naar het merk te zoeken
  • Om video’s van het bedrijf te bekijken op YouTube.

Maar ook discount coupons en speciale aanbiedingen bezitten veel potentieel. Dat heeft Groupon al bewezen maar ook Google merkt hier een tendens op. Namelijk dat bijna 60% van de moeders online naar coupons of speciale aanbiedingen zoekt.

Dating

Online dating neemt ook toe in succes en ook dat is Google niet ontgaan. Er wordt veel gezocht rond het onderwerp daten en Google speelt hier goed op in: Google voorziet de meeste ‘dating sites verwijzingen’ in z’n zoekresultaten. Google is dus de ‘dating zoekmachine’.  Bovendien leiden 64% van die verwijzingen tot nieuwe leden. Dating sites zetten hun geld dus het best in op Google aangezien er daar een mooie ROI op hen ligt te wachten.

Jobs

Search is een sterk kanaal, niet alleen voor sollicitanten maar ook voor werkgevers. Hoewel niet alle vacaturesites optimaliseren voor de zoekmachines, ontvangen ze toch enorm veel sollicitaties via die weg. Maar uiteraard solliciteert niet iedereen online. Dat belet uiteraard niet dat er eerst online gezocht werd en pas dan offline gesolliciteerd: voor iedere 10 sollicitaties die online gegenereerd worden door search, genereert search nog eens 4,5 applicaties offline. De zoekmachines bezitten dus (nog) veel potentieel voor vacaturesites. Ze moeten enkel nog leren hoe de zoekmachines te bespelen.

Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk (GDN) is één van de meest succesvolle onderdelen van Google. Google kan dit staven aangezien meer dan 70% van alle tv-, film- en gamesfans dagelijks sites bezoeken op het Google Display Netwerk.

Car for sale

Aangezien auto’s een specialty good zijn, wordt er – vooraleer een aankoop gedaan wordt – veel informatie opgezocht. En hoe kan je beter achter informatie zoeken dan via een zoekmachine? Voor autofabrikanten is het Google Display Netwerk dan het uitgelezen portaal om de consument aan te spreken: het GDN bereikt meer voertuigkopers dan eender welk ander portaal.

Maar naast het GDN is ook mobile search een zeer interessant kanaal voor autofabrikanten en adverteerders. Zo zou maar liefst 1/4e van voertuigkopers gebruik maken van mobiel internet tijdens het onderzoeken van hun laatste nieuwe voertuig.

Gezondheid

Maar Google is meer dan dat. Google is zelfs een medische encyclopedie! Van alle patiënten onderzoekt 75% eerst hun symptomen online vooraleer ze te bespreken met hun dokters. Nog even en Google wordt de dokter!

Reizen

Ten slotte is Google ook een zeer interessant kanaal voor ‘reizen’. Steeds meer tour operators bieden consumenten de mogelijkheid online hun reis te boeken. En ook de online reviews zijn van zeer groot belang, zowel voor de aanbieders (tour operators, hotels, …) als voor de consumenten. 40% van de reizigers zoekt online naar consumenten reviews vooraleer hun volgende trip te boeken. Een slechte (of goede) review kan een reisaanbieding of reisaanbieder dus maken of kraken. Tour operators, hotels en reisbureau’s moeten zich dus meer en meer bezig houden met online brand monitoring. Op die manier kunnen ze ontevreden klanten benaderen en een oplossing aanbieden en kunnen ze hun goodwill tonen aan toekomstige klanten.

Google zegt eigenlijk ‘wat hebben we geleerd in 2010’ maar eigenlijk bedoelen ze ‘wat zouden adverteerders beter geleerd hebben in 2010 en wat zouden ze beter doen in 2011?’. Google geeft een heleboel interessante inzichten uit verschillende sectoren. De slimme adverteerders zijn nu al koortsachtig aan het denken over hoe ze deze inzichten kunnen toepassen op hun business via Google Marketing. En uiteraard zal Google daar alleen maar beter van worden. Maar Google is dus niet zó egoïstisch en biedt ook jullie de kans om beter te worden uit wat Google geleerd heeft in 2010.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KhlJgFznaxI[/youtube]

2 Comments

  1. Hemdvoorhem.nl

    10 months ago

    mCommerce, de trend voor 2011! Volgens onderzoeksbureau MarketResponse groeit mobiel internetgebruik explosief in Nederland. Gebruikte eind 2009 nog 13% (1,5 miljoen mensen) weleens mobiel internet, een jaar later was dat ruim 19% (2,2 miljoen). Een toename van 47%. Dit aantal blijft groeien, want momenteel worden er zo’n 1,5 miljoen nieuwe smartphonesper jaar verkocht. Tel daarbovenop dat mobiel internetsteeds goedkoper wordt en mobieltjes ook specifieker gemaakt worden om mee te surfen, en je optelsom is compleet. Professionals verwachten dan ook dat mCommerce (de mobiel als verkoopkanaal) binnen afzienbare tijd net zo populair wordt als eCommerce (de pc als verkoopkanaal). Het Platform voor Mobiele Professionals verwacht dat consumenten sneller de mobiele telefoon gebruiken voor aankopen. Zij raadt dan ook aan om, net als hemdvoorhem.nl, na te denken over het inzetten van dit kanaal.

  2. Tom Bogaert

    10 months ago

    hangt allemaal een beetje af van wat je verstaat onder mCommerce. Is mCommerce E-commerce via mobile of is MCommerce meer local, wifi & locationbased Commerce (al dan niet betaald via internet)???
    definities ….




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *