Wat is de relatie tussen SEO en social media?

seo-en-social-media

Hebben sociale media signalen een invloed op je rankings in de zoekresultaten? Het is een veelgestelde vraag waar al heel wat over gezegd en geschreven is en waar geen eenduidig antwoord op lijkt te zijn. Ruim een jaar geleden verscheen een video van Google SEO-expert Matt Cutts waarin hij zegt dat sociale media signalen zoals het aantal volgers of likes geen SEO-factor is voor Google. Die uitspraak lijkt een uitspraak uit 2010 tegen te spreken, toen Google net het tegenovergestelde zei. Verwarring alom dus! Hoe zit het nu met de relatie tussen SEO en sociale media anno 2015? Een ding staat vast: sociale media zijn nog steeds erg belangrijk, ongeacht hun invloed op de ranking van je website in Google. Hieronder vind je vier zaken waarmee je rekening moet houden:

1. Links gedeeld via sociale media hebben wel invloed op je ranking

In de meest recente video zegt Matt Cutts duidelijk dat signalen als het aantal likes of het aantal volgers niet meetellen, maar hoe zit het met links die gedeeld worden via sociale media? Boost een blog post die viraal gaat je rankings dankzij de vele links die je via Twitter en Facebook krijgt? Volgens Matt Cutts wel. Wanneer content veel op sociale media wordt gedeeld, is dat een signaal dat het over relevante en interessante content gaat. En dat vindt Google belangrijk.

2. Sociale media kanalen scoren altijd goed in Google

Het staat vast dat sociale media kanalen goed scoren in Google en dat Google+ vaak scoort in de knowledge graph. Ben je als bedrijf aanwezig op verschillende sociale media, dan brengt een zoekopdracht op je bedrijfsnaam naast je website waarschijnlijk die verschillende kanalen naar boven. Stel dat je website bovenaan staat gevolgd door je Facebook- en Twitter-profielen, dan heb je de content die op de bovenste drie zoekresultaten verschijnt als men zoekt op je bedrijfsnaam, zelf in handen. Dankzij deze kanalen leren potentiële klanten die op zoek zijn naar meer informatie over jouw bedrijf je meteen op een meer persoonlijke manier kennen.

Wanneer content veel op sociale media wordt gedeeld, is dat een signaal dat het over relevante en interessante content gaat.

Click to tweet!

3. Sociale media zijn ook zoekmachines

Men durft al eens vergeten dat Facebook en Twitter ook een zoekfunctie hebben die actief gebruikt worden. Steeds meer mensen gebruiken sociale media om nieuwe content en ideeën te ontdekken. Maak gebruik van hashtags en pas de content die je deelt aan het sociale medium aan. Zo krijg je gegarandeerd meer aandacht.

4. Social wordt alleen maar belangrijker

Sociale media zijn nog steeds heel belangrijk en gaan niet minder belangrijk worden, integendeel. Het algoritme van Google wordt steeds slimmer. Dat Google in de toekomst meer en meer belang zal hechten aan sociale media lijkt alleen maar een logische stap.

Executive Summary

Social media en SEO gaan hand in hand. Google telt sociale media signalen misschien niet mee, maar men zoekt op verschillende manieren op het web en social media kanalen scoren goed in Google.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *