Verandering ‘Gesponsorde links’ naar ‘Advertenties’ doet CTR stijgen met 11,4%

increase_CTRVorige week berichtten we over de verandering van de benaming van de advertenties op de zoekresultatenpagina van Google van ‘Gesponsorde links’ naar ‘Advertenties’. Een recente studie van Professor Benjamin Edelman van de Harvard Business School suggereert dat zo’n verandering een dramatische impact kan hebben op de prestaties van zoekmarketing.

Edelman voerde een online experiment uit waarin hij een willekeurige verzameling van gebruikerinteracties met zoekmachines meette, zowel in een standaard configuratie als in een aangepaste versie waarin hij de benaming van de advertenties veranderde. Voor de ene helft van de ‘proefpersonen’ werd de benaming veranderd van ‘Sponsored links’ naar ‘Paid advertisements’ en de andere helft kreeg de standaard resultatenpagina te zien. Edelman ondervond dat gebruikers die blootgesteld werden aan het ‘Paid advertisement’ label, op 25 tot 33% minder advertenties klikte dan de controlegroep die ‘Sponsored links’ te zien kreeg.

Het onderzoek

Een reductie van 25 tot 33% in de CTR is vrij significant voor de meeste adverteerders. Nu dat de ‘Ads’-label (‘Advertenties’ bij ons) al meer dan een week uitgerold is, werd er door ‘Search Agentseen nieuw onderzoek uitgevoerd waarin de effectieve impact van deze verandering op de prestaties van advertenties werd gemeten.

Google_Label_Advertenties

Methodologie

De analisten van Search Agents bekeken alle AdWords data van alle klanten van The Search Agency die campagnes hadden lopen in de VS van 28 oktober tot 10 november. Campagnes die tijdens die periode hun budget dramatisch optrokken of verlaagden, werden uitgesloten. Ook campagnes waarin een keyword uitbreiding plaatsvond, werden uitgesloten.

Deze dataset bevat meer dan 80 miljoen impressies en 1,5 miljoen clicks voor zowel B2C als B2B-adverteerders, verdeeld over een grote verscheidenheid aan industrieën.

Om de impact van de verandering van Google op de prestaties van hun klanten vast te stellen, voerden de analisten een pre- en postanalyse uit. Daarin vergeleken ze 6 belangrijke elementen voor de laatste 7 dagen vóór de ‘Sponsored links’ met de 7 eerste dagen na de ‘Ads’.

Resultaten

Over alle AdWords campagnes in het onderzoek, kwamen dezelfde veranderingen qua prestaties terug:

  • Gemiddelde positie gestegen met 1.5%
  • Totaal impressies gedaald met 1.5%
  • Totaal clicks gestegen met 9.7%
  • Gemiddelde CTR gestegen met 11.4%
  • Gemiddelde CPC gedaald met 2.3%
  • Totale kost gestegen met 7.1%

In tegenstelling tot wat verwacht werd, steeg de CTR met 11,4% sinds Google de benaming naar ‘Ads’ veranderde. De gemiddelde positie of de CPC ondergingen geen dramatische veranderingen.

Conclusie

Het team van Search Agents verwachtte dat de CTR weinig of niet zou veranderen. De hypothese was dat de gemiddelde zoekmachinegebruiker zich zo gefamiliariseerd heeft met de algemene lay-out van de SERP van Google, dat de verandering van zo’n klein label hoogstwaarschijnlijk onopgemerkt voorbij zou gaan.

De labels ‘Ads’ zijn de kleinste stukken tekst op de pagina. Hoewel men kan gaan discussiëren dat ‘Ads’ duidelijker en explicieter is dan ‘Sponsored links’, heeft Google toch maar 11 karakters van de term verwijderd waardoor het kleine stuk tekst nog kleiner geworden is en dus nog minder opvalt.

Er gaan verschillende geruchten rond over de reden van deze verandering: Google werd onder druk gezet door de Federal Trade Comission; Google heeft de aangepaste labels getest en zag een opmerkelijke stijging in CTR en implementeerde daarom definitief deze verandering; …

Waar het op neerkomt is dat de verandering geen negatieve impact heeft gehad op de prestaties van adverteerders. In tegendeel, het zou zelfs een positieve impact hebben: zoekers hebben op een hoger percentage advertenties geklikt sinds Google de verandering toepaste.

Met al de recente aanpassingen die Google gemaakt heeft aan de SERP is het daarentegen wel moeilijk om te bepalen wat juist de oorzaak is van de stijging van 11,4% qua CTR. Er zal ongetwijfeld nog verder onderzoek naar gevoerd worden om te kijken wat de effectieve impact van de verandering van labels is. Dit zijn alleszins al zeer interessante bevindingen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *