Update Google Webmaster Tools: wijzigingspercentage biedt meer inzicht

Google heeft de Webmaster Tools geüpdate, dat meldde ze op hun blog. De updates voorzien webmasters van ‘meer details en meer controle’ over hoe een site verschijnt in zoekresultaten.

Google heeft de kolom ‘wijzigen’ toegevoegd naast de kolommen vertoningen, aantal klikken, CTR en gemiddelde positie. De kolom ‘wijzigen’ is dan verbonden met de data in kwestie. De kolom wijzigen is bruikbaar om te bepalen wanneer bepaalde veranderingen gebeurd zijn. De wijzigingen verwijzen dus naar verandering(en) in data gedurende een bepaalde periode in vergelijking tot een vorige (even lange) periode.

webmaster_tools

Bovendien linkt ieder opgelijst keyword naar een ‘query details pagina’ die een grafiek toont van impressies en clicks voor die specifieke query. Hierdoor krijgen webmasters een mooi overzicht van de prestaties van zoekopdrachten over een tijdspanne.

Onder de grafiek wordt een lijst getoond waarin die pagina’s staan die vanuit de zoekopdrachten bezocht worden. Daarnaast staan ook de vertoningen, aantal klikken en CTR. De data kunnen gesorteerd en kan ook gedownload worden.

De updates bieden uiteraard enkele voordelen. Ze bieden onder andere meer inzicht over:

  • verandering in de vindbaarheid: wijzigingen in de positie(s) van je site
  • met het wijzigingspercentage van het aantal klikken kan je snel nagaan of mensen vaker of minder vaak binnengekomen zijn via bepaalde zoekopdrachten
  • via het wijzigingspercentage zie je snel wat de impact van veranderingen van de omschrijvingen (snippets) geweest is op de CTR
  • veranderingen in zoekgedrag: een beter beeld van de termen waar je site goed op scoort
  • het effect van optimalisatie tactieken: heb je je snippets verbeterd en ben je beter vindbaar op belangrijke, veelgebruikte zoektermen, dan levert dat waarschijnlijk ook meer clicks en dus ook meer bezoekers.

Google maakte ook enkele veranderingen aan de ‘parameter handling’. Parameter handling werd vorig jaar gelanceerd en het laat webmaster toe om URL parameters te specifiëren en aan te duiden of ze al dan niet genegeerd zouden moeten worden. Hiermee zeg je eigenlijk tegen Google welke URL’s wel of niet gecrawld en geïndexeerd moeten worden. Hierdoor verschijn je dus niet met drie verschillende URL’s voor drie pagina’s die allemaal dezelfde content hebben. Parameter handling heeft, zoals je hieronder ziet, nu z’n eigen tab gekregen waardoor het nog makkelijker toegankelijk is.

parameter_handling

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *